کاربران نا آشنا با نرم افزار آنتی ویروس و اورجینال
سلام.
شب همه دوستان بخیر .
امروز برای نصب آنتی ویروس به یک شرکت رفته بودم . خوشبختانه مثل همیشه کار به خوبی پیش رفت .
ولی یک موضوعی که تکراری بود برام پیش اومد و اون سوال یکی از کارمندان شرکت راجع به مشکلی بود که براش پیش اومده بود .
حتمآ درست حدس زدید ، آره - این بنده خدا ی آنتی ویروس از این کرک شده ها یا بقول خودش مجانی نصب کرده بود و حدود 100 گیگا بایت از اطلاعاتش رو از دست داده بود .
جالب بود می گفت وسط کار آنتی ویروس بهش پیقامی داده و کلا هارد اکسترنالش رو قفل کرده و دیگه نتونسته به اطلاعات روی هارد دسترسی داشته باشه و در آخر تمام اطلاعاتش از بین رفته .
من تا امروز تعجب می کردم یک نفر حالا هر چقدر هم به قول خودش اطلاعاتش بی اهمیت باشه چرا از نرم افزار کرک شده و غیر اورجینال استفاده می کنه .
حالا می دونم این بندگان خدا خیلی هاشون از همه جا بی خبرن .( البته شاید هم خودشون رو به بی خبری می زنند تا یک وقت پولی هزینه نکنند ) هرچند با اتفاقات بعدی که براشون پیش می یاد آرزو می کردن یکم بیشتر هزینه می کردن تا مشکلات این جوری براشون پیش نیاد .
- یکی اینکه خیلی از کاربرای کامپیوتر فکر می کنند هر سی دی که نقره ای رنگ باشه اورجیناله . که متاسفانه اصلا اینطوری نیست .
همین الان میشه گفت 99% نرم افزارها و بقولی عرضه کننده های نرم افزارهای غیر اورجینال و کرک شده روی سی دی های نقره ای محصولاتشون رو به بازار میدن .
البته جای تاسف زیاد داره که اصلا اجازه فروش همچین برنامه هایی و به این شکل تو ایران داده میشه .
- مساله دیگه ای که هست اینکه که کاربرا فکر می کنند هر چیزی که قابلیت بروزرسانی یا بقولی Update آپ دیت داشته بشه اورجیناله که متاسفانه سخت در اشتباه هستند .
از اونجا که ر گردی گردو نیست بای بدونید که هر سی دی که به شما دادن و رنگش نقره ای بود ارجینال نیستش .
خوب شما اگه به سایت تولید کننده نرم افزار برید مثلا همین کسپرسکی ( کاسپرسکی ) و به قسمت دانلود برید می تونید سورس یا فایل اصلی را دانلود کنید و روی سی دی رایت کنید .
همین برنامه اورجیناله .
ولی این برنامه ها همیشه هم تا مدت محدودی کار می کنند ( تریال Trial ) مثلا 30 روز یا 60 روز بستگی به سیاست اون شرکت داره و هم ممکنه با تمام قابلیت ها کار نکنه .
مثلا همین کسپرسکی شما می تونید از این قسمت سایت دانلود کنید و بصورت 30 روزه Trial اون رو فعال کنید و تا 30 روز از تمامی امکانات اون استفاده کنید ولی بعد از این زمان هم از کار میوفته و هم دیگه بروزرسانی نمیشه .
بروزرسانی هم بخصوص تو آنتی ویروسها خیلی خیلی مهم هست چون باید از سایت اصلی بروزرسانی بشه تا ویروسهای جدید رو تشخیص بده . روزی تا 15000 ویروس جدید .
البته خیلی خیلی خوب میشد که همه بتونند از نرم افزارهای اصلی و اورجینال استفاده کنند چون هم راحت بودند هم این همه مشکلات نرم افزاری به دوش نمی کشیدند و از پشتیبانی استفاده می کردند .
خوب بعد از 30 روز شما اگه دوست داشتید می تونید کد یا همون لایسنس نرم افزار رو خریداری کنید و تا زمانی که برای اون لایسنس از طرف شرکت تولید کننده تعریف شده از نرم افزار استفاده می کنید .
ی بحث دیگه موضوع بسته بندی محصولات نرم افزاری هست .
اگه تو بازار نرم افزار نگاهی بندازید می بینید که خیلی وقتا بسته بندی بسته ها نرم افزاری کرک شده و قفل شکسته خیلی بهتر از نرم افزارهای اورجینال و لایسنسهای معتبر هستش - خوب شاید این موضوع یکمش برگرده به کم کاری دوستان و همکاران که عرضه کننده محصولات نرم افزاری هستند ولی بخشی از اون هم تقصیر اونها نیست و بخاطر هزینه هایی هست که روی دوش این قشر از همکارا وجود داره که باید خیلی از پولی رو که کاربر می پردازه بعنوان حق لایسنس ( خرید لایسنس ) به تولید کننده یا وارد کننده بپردازند ( استفاده از پشتیبانی شرکت تولید کننده ) حالا اینکه باید هزینه تبلیغات و بازاریابی داده بشه و هزینه آگاه سازی کاربرا و مردم هم بماند .
تازه بعضی از شرکتها هم باید به کاربر پشتیبانی ارائه بدن که خدایی این دیگه کار اضافی هست .
حالا موضوع پشتیبانی چیه :
- یک قسمت از پشتیبانی ( که بخش عمده اون یعنی 99.9 % ) هست بر عهده شرکت تولید کننده نرم افزار هست . مثل بروزرسانی نرم افزار - راه اندازی سایت پرسش و پاسخ - بخش خدمات مشتریان و .... ) که هرینه لایسنس شامل این بخش میشه .
- یک قسمت هم به شرکت فروشنده یا داخلی میشه که باید بابت این بخش جداگانه هرینه دریافت بشه که متاسفانه فرهنگش جا نیوفتاده .
وقتی کاربری مثلا 40000 تومان بابت خرید یک نرم افزار اورجینال یا بهتره بگم بابت خرید لایسنس میده ( چون نرم افزار بصورت مجانی روی وب سایت شرکتهای تولید کننده هست و اون چیزی که فروخته میشه و ارزش داره همون کد یا لایسنس هست که باعث میشه اون شرکت شما رو به عنوان یک کاربر معتبر بشناسه و تا زمان مشخصی به شما پشتیبانی بده ) این هزینه بابت هزینه خود لایسنس و پشتیبانی هست که شرکت تولید کننده به شما میده ) و سود شرکت داخلی و این وسط اگه مشکلی بجز لایسنس باشه باید هزینه دریافت بشه .
اگه دقت کرده باشید می بینید که تمام شرکتهای تولید کننده نرم افزار بخش پشتیبانی دارند که با توجه به سیاستهای این شرکتها هم معمولا بخش خوب و عالی هست و سعی میشه طوری طراحی بشه که کاربر خیلی راحت از سایت استفاده کنه .
برای نمونه می تونید به این سایتها مراجعه کنید : support.kaspersky.com
support.f-secure.com و http://esupport.trendmicro.com/default.aspx و غیره . بماند که خیلی از کاربرا انتظار دارند شرکت فروشنده داخلی تمام سایت رو براشون ترجمه کنه و توضیح بده و آخر سر هم یک مدرکی چیزی بهش بده .
جالبیش اینه خیلی از این کاربرا خوب بلد هستند انواع بازی و برنامه هایی مثل ویندوز و آفیس و غیره رو نصب کنند و استفاده کنند ولی حاضر نیستند 4 کلمه manual نرم افزاری که اورجینال خریدند رو بخونند . فکر کنم بعضی ها دیگه خیلی ... تشریف دارند . یا فکر می کنند کل شرکت رو با کارمنداش خریدند....
من نمی دونم چرا همین کاربرا مثلا ویندوزشون خراب میشه به شرکت ماکروسافت زنگ نمی زنند ؟!!!!!!! و تو این مواقع خوب بلدند مشکل خودشونا حل کنند .
خوب از همه این حرفا بگذریم کاربرای عزیز باید توجه کنند قبل از خرید یک محصول دقت کنند که از جای معتبر و با گارانتی معتبر خریداری کنند .
راستی ی چیزی در مورد گارانتی نرم افزار یادم اومد بگم .
بعضی از کاربرا دیدگاهشون نصبت به گارانتی اینکه هر وقت هر مشکلی مثلا برای کامپیوترشون و همینطور برای لایسنسشون پیش اومد شرکت فروشنده باید تقبل کنه .
خوب این فکر 100% اشتباه هست .
مثلا شما آنتی ویروس نصب می کنید و از قبل کلی ویروس داشته و حالا ویندوز شما خوب کار نمیکنه . خوب برادر من - خواهر من سیستم شما از قبل مشکل داشته ( ویندوز شما و سیستم شما پر از انواع و اقسام ویروس بوده ) حالا باید لطف کنی ویندوز عوض کنی .
یا اینکه مثلا لایسنس آنتی ویروس برای 1 کامپیوتر می خرند و روی بیشتر از 1 دونه تصب می کنند . بعدش که لایسنس اصطلاحآ میسوزه میان و یقه فروشنده رو می گیرند .
دیگه آدم چی بگه آخه ..................
مثل این میمونه که شما ماشین بخرید بعدش باهاش تصادف کنید و ماشینا ببرید پیش فروشنده و یدونه ماشین نو دیگه بخواهید . من فکر کنم بدونید چه جوابی به شما داده میشه :))
خدایا این مردم را به راه راست هدایت کن . من هم قبل از همه به راه راست هدایت کن .
خدایی بعضی از ما ایرانی ها انتظارات خیلی عجیب و غریبی داریم که منحصر به فرده .
البته دولت هم خیلی خیلی مقصر هست . وقتی تو یک نمایشگاه و حتی تو بازارش خیلی به راحتی نرم افزار غیر اورجینال بفروش میرسه و عرضه بشه ، نمیشه بیش از این انتظار داشت . و این وسط خیلی کاربرا مثل این دوست ما ا طالاعاتشون از دست میره یا سیستمشون کند میشه و با هزار مشکل دیگه دست به گریبان می شن .
و این وسط چیزی بجز اعصاب خوردی - اتلاف وقت و هزینه و .. عاید کاربر کامپیوتر یا موبایل نمیشه .
یک شرکت ی نرم افزار کرکی رو مجانی از اینترنت دانلود میکنه و به قیمت 2000 تا 3000 تومن میفروشه یعنی به 3000 برابر قیمت ( شما 200 تومن هم بابت سی دی و 200 تومن هم هزینه بسته بندی در نظر بگیرید ) .
و بعد یک شرکت که داره نرم افزار اورجینال میده باید حدود 80% از هزینه ای که از کاربر می گیره رو به شرکت تولید کننده بابت پشتیبانی بده که خدایی حقشه ، چون تولید و عرضه و بخصوص پشتیبانی نرم افزار کار خیلی مشکلی هستش ) و در آخر باید به کلی سوال بی ربط کاربرا هم جواب بده .
ی چیزی که الان یادم اومد این بود که بعضی از فروشنده ها نرمافزار کرک شده و قفل شکسته رو به این صورت به کاربر میدن که اگه کد یا لایسنس شما مشکل برخورد شرکت یکی دیگه بجاش به شما میده یا اینکه این نرم افزار گارانتی و پشتیبانی فلان شرکت رو داره که خدایی این حرف اینقدر مسخره هست که من نمی دونم راجع بهش چی بگم ، کاربر خیلی باید ساده لوح و تعطیل باشه که اینجور حرفها رو باور کنه .
خوبه تو کشور ما گردو به وفور یافت میشه !!!!!!!!!
من سعی می کنم تو پستهای بعدی اطلاعات بهتر و بیشتری در اختیار بینندگان وب لاگم قرار بدم .
شاد و پیروز
شب یلدای خوبی داشه باشید ( پر از تنقلات )
یا حق
دورانتاش
- ۸۸/۱۰/۰۳