به گزارش دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران

حتمآ تاکنون گزارشات و یادداشتهای مختلفی را که در وب سایتها ، وبلاگها و نشریات درباره سهم فروش محصولات آنتی ویروس شرکتهای مختلف منتشر شده است مشاهده کرده اید .
با کمی دقت می توان متوجه شد در عموم این گزارشات که OPSWAT یکی از معروفترین آنهاست محصولات شرکتهای Avast , AVG , Microsoft , Avira , Kaspersky و ESET سهم بالایی را به خود اختصاص داده اند و این در تناقض کامل با اطلاعاتی است که درباره غولهای امنیتی حوزه آنتی ویروس منتشر می شود .
به نظر شما دلیل این مسئله چه چیزی است ؟
باید گفت یکی از اصلی ترین دلایل این اختلاف این است
که تحلیلگران و کارشناسان این وب سایتها و موسسات به اشتباه آنتی ویروسهای رایگان را نیز جزء بازار به حساب
می آوردند .
برای نمونه گزارشات وب سایت OPSWAT به این شکل به دست
می آیند که نرم افزاری با نام " OPSWAT’s AppRemover tool " که متعلق به این وب سایت است بر روی کامپیوترهای
کاربران نصب می شود و این موسسه از طریق گزارشاتی که این نرم افزار برایش
ارسال می کند متوجه می شود که بر روی کامپیوترهای کاربران چه آنتی ویروسی
نصب است .
البته می دانید که بسیاری
از کاربرانی که عمومآ اقدام به نصب اینگونه نرم افزارها می کنند عمومآ نسخه های پولی استفاده نمی کنند و در این میان
کاربران انتخابی از بین محصولات ضد ویروس رایگان شرکتهای AVG , Avast ,
Avira , Microsoft ، Panda دارند .
این درحالی است که غولهای امنیتی هیچکدام هیچ محصول ضد ویروس رایگانی ندارند و از طرفی مشتریان محصولات غولهای امنیتی به دنبال امنیت واقعی بوده و دنبال نصب نرم افزارهای متفرقه و اینگونه انجام رفتارهای بی مورد نیستند .
و
اما درباره شرکتهای ESET و Kaspersky باید گفت این شرکتها درست است که
محصول رایگانی ندارند و باید برای استفاده از محصولاتشان هزینه پرداخت شود ، ولی این شرکتها جهت تبلیغات و بازاریابی راههای دیگری در پیش گرفته اند .
انتشار
لایسنس و کدهای فعالسازی در وب سایتها یکی از این راهکارهاست ( هرچند زود بلاک شوند . ) و بسیاری از
کاربران محصولات این شرکتها نسخه های اصلی و لایسنسهای پولی استفاده نکرده و
از نسخه هایی که با لایسنسهای سرقتی فعال می شوند استفاده می کنند .
برای این کاربران امنیت اهمیت ندارد و جزء کاربران معتبر و Market حساب نمی شوند و البته بیشترین آلودگی های ویروسی هم بر روی کامپیوترهای همین گروه از کاربران و کاربرانی که نسخه های رایگان و گاهآ جعلی استفاده می کنند قابل مشاهده است .
از طرفی اینگونه موسسات آماری قادر به تمیز دادن این 2 گروه از کاربران با یکدیگر نیستند .
این گزارشات عمومآ در حوزه محصولات آنتی ویروس خانگی منتشر می شوند و به دلایل فوق است که گزارشات اینگونه موسسات با یکدیگر در تناقض است .
درباره نظرسنجی ها هم به همین صورت است .
با کمی دقت میتوانید متوجه شوید در نظر سنجی های که در وب سایتها و بلاگها منتشر می شوند هم همین آنتی ویروسها بیشترین رآی را می آورند .
- ارائه نسخه های رایگان و یا انتشار لایسنس یکی از دلایل است که کاربرانی که یا دانش کافی ندارند و یا به طور کلی مفهوم امنیت را نمی دانند مشتری اینگونه محصولات هستند .
- و دلیل دوم این است که کاربرانی که از نسخه های رایگان و یا امکان فعالسازی
با لایسنسهای منتشر شده در اینترنت و سرقتی استفاده می کنند عمومآ از لحاظ
تحصیل و کسب و کار و یا اشتغال به کار وقت آزاد بسیار بیشتری دارند و
بسیاری از زمان خود را صرف وبگردی ، گشت و گذار بی مورد در وب سایتها و فرومها و شرکت در اینگونه نظرسنجی ها می کنند .
با احترام باید گفت بیش از 90% شرکت کنندگان در اینگونه نظر سنجی ها از نسخه های معتبر آنتی ویروسها استفاده نکرده و از لحاظ وقت نیز وقت آزاد بسیاری دارند و به کار خاصی مشغول نیستند .
و اما درباره گزارشات مربوط به فروش آنتی ویروسهای تحت شبکه :
درست است که اینچنین مشکلی در حوزه محصولات شرکتی و تحت شبکه وجود ندارد و یا بسیار اندک است ولی مشکل دیگری در این گزارشات وجود دارد.
میزان فروش محصولات شرکتی و یا گزارش کلی فروش محصولات یک شرکت اگر شرکت سهامی عام باشد از همان شرکت و دفاتر بورس دریافت می شود .
در حالی که شرکتهای خصوصی اینگونه نیستند و چون به صورت خصوصی اداره می شوند خود راسآ
باید اقدام به ارائه گزارش فروش به موسسات و وب سایتهای تحلیل و آماری
نمایند .
در حالی که شرکتهایی که به صورت سهامی عام
اداره می شوند قادر به دستکاری در اطلاعات و آمار نیستند و اطلاعاتشان به
صورت فصلی و سالانه منتشر شده و به بورس و سهامداران تحویل می شود .
دستکاری در آمار توسط شرکتهای بورسی و سهامی عامل بسیار بسیار بسیار مشکل است و مسئولیت بسیار بالایی برای آنها دارد و هر کمپانی خارجی اعتبار خود را به سادگی با خطر و خدشه مواجه نمی کند .
( البته در ایران کلا سهامی عام و خاص ندارد و پیش فرض دستکاری بودن آمار است . )
برای همین است که وقتی موسسات تحلیلی و آماری ( برای مثال گارتنر ) گزارشی منتشر می کند 2 توضیح را در متن و یا ذیل آن مینویسند .

1- گزارش و میزان فروش شرکتهای خصوصی از خود آنها گرفته شده و مسئولیت صحت آنها با خود همان شرکتهاست .
2- اگر شرکتی در لیست نیست به احتمال بسیار حاضر به ارائه آمار فروش نشده است .
متاسفانه برخی از کاربران به همان نمودار توجه کرده و گزارشات را با همه جزئیات که بسیار نیز مهم هستند مطالعه نمی کنند .
دلیل نگارش این یادداشت ، این است که به کاربران ایرانی و مصرف کنندگان محصولات امنیتی کمک کنیم تا براساس معیارهای درست تری اقدام به انتخاب و تهیه محصول نمایند و فریب تبلیغات غیر واقعی برخی شرکتهای عرضه کننده ضد ویروس را نخورند .
بسیاری از نمایندگان و شرکای تبلیغاتی شرکتهای کوچک عرضه کننده ضد ویروس با استفاده از وب سایتهای مقایسه ای و گزارشات و نظر سنجی های منتشر شده در وب سایتهای مختلف سعی در تحریف واقعیت و فریب کاربران و مشتریان محصولات آنتی ویروس دارند .

واحد آموزش و اطلاع رسانی شرکت دورانتاش
اخبار مرتبط :
پر فروش ترین شرکتهای آنتی ویروس در سال 2011 معرفی شدند .
اخبار آموزشی در دیسنا
دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران .
- ۰ نظر
- ۳۰ آذر ۹۱ ، ۰۰:۲۴