آیا کسپرسکی واقعآ 300 میلیون کاربر دارد ؟
پنجشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۰، ۰۶:۲۵ ق.ظ

هر یک از شرکتهای عرضه کننده نرم افزارهای امنیتی مخصوصآ شرکتهای کوچک با اعلام کاربران خود سعی می کنند خود را بزرگ و پر فروش نشان دهند .
ولی یکی از نکات جالب توجه در این میان ذکر تعداد کاربران کسپرسکی می باشد که به گفته این شرکت که البته در بخش درباره ما وب سایت کسپرسکی درج شده است ، این شرکت ادعای 300 میلیون کاربر دارد . ( سال 2010 )
ولی آیا کسپرسکی 300 میلیون کاربر دارد ؟؟؟؟
ما به همین منظور به جستجوی پرداختیم .
به ادامه مطلب مراجعه نمائید .
در جستجوهایمان متوجه شدیم هیچ یک از شرکتهای بزرگ و معتبر عرضه کننده آنتی ویروس و مخصوصآ 3 کمپانی اول ، سیمانتک ، ترندمیکرو و مک آفی در مورد تعداد کلی کاربران خود صحبتی به میان نیاورده اند و اصولا به دنبال این موارد نیستند .
ولی این شرکتها در برخی اخبار خود در مورد تعداد کاربران استفاده کننده از خدمات شبکه هوشمند و ابری خود سخن گفته اند .
مثلا ترندمیکرو در حدود 130 میلیون کاربر آنلاین در شبکه هوشمند خود دارد.
حال این سوال برای کاربران پیش می آید که چطور شرکتهایی مانند ترندمیکرو و سیمانتک حدود 100 میلیون کاربر دارند ولی کسپرسکی که به مراتب شرکت کوچکتری است 300 میلیون کاربر دارد .
پیش از همه باید بگوئیم کسپرسکی 2 مشکل دارد :
1- یک شرکت خصوصی است .
2- یک شرکت روسی است .
پس آمار ارائه شده توسط این شرکت قابل اعتماد نمی باشد .
دلایل بسیاری نیز وجود دارد که چرا این شرکت اقدام به ارائه آمارهای اشتباه می کند .
در حالی که کسپرسکی در سال 2010 با از دادن نمایندگان و همکاران فنی و تجاری و از طرفی از دست دادن بازار و کاربران مواجه بود ، آمار مربوط به رشد فروش را به موسساتی مانند گارتنر ارائه داده است که تعجب بسیاری از کارشناسان را برانگیخت و باعث شده اعتبار این شرکت روسی نزد کاربران بیش از پیش زیر سوال برود .
جالب اینکه در کشور ایران که مثلا تحریم است و تا چندی پیش بسیاری از شرکتها حضور نداشتند هم کسپرسکی اصلا اوضاع خوبی ندارد و بسیاری از کاربران یا کسپرسکی دیگر جزء انتخابهای آنها نیست و یا دیگر لایسنس خود را تمدید نکرده اند .
بازدید 35% بخش پشتیبانی و فروم کسپرسکی هم از دیگر دلایلی می باشد که نشان می دهد کاربران کسپرسکی مشکلات بسیاری داشته اند .
البته گارتنر در انتهای گزارش خود نوشته که آمارهای شرکتهای خصوصی نه از بورس ، بلکه از خود شرکتها به طور مستقیم اخذ شده و مسئولیت اعتبار این آمار نیز با خود این شرکتهاست .
هنگام جستجو در وب سایتها ، ما به گزارش بسیار جالبی برخوردیم که مربوط به سال 2009 می باشد ، که می تواند خواندنی باشد .
لینک گزارش
( صفحه 4 گزارش ) تعداد کاربران کسپرسکی در حدود 20 میلیون !!!!!!!
بله ، نکته ای که بسیار جالب است این مورد است که در زیر عکس داخل گزارش نوشته شده است که چرا کسپرسکی می گوید 250 میلیون کاربر دارد .
در آن سال کسپرسکی ادعای 250 میلیون کاربر داشت .
البته باز این 20 میلیون هم احتمالا از روی برخی اطلاعات از کسپرسکی بوده - یعنی باز احتمال کمتر بودن این عدد است .
توضیح داده شده است که مثلا اگر یک فایروال سخت افزاری که دارای موتور کسپرسکی است در یک شبکه 500 عددی نصب شود ، حتی اگر این شبکه آنتی ویروس دیگری داشته باشد ، شرکت کسپرسکی کل این 500کاربر را کاربر و مشتری خود حساب می کند و یا مثلا اگر آن فایروال تا 1000 کامپیوتر را پشتیبانی نماید ، 1000 نفر را کاربر خود محسوب می کند .
حال ممکن است آن فایروال هنوز تولید نشده و به دست خریدار نرسیده باشد .
آقای یورجین کسپرسکی هم باید اسمش را عوض می کرد به یورجین نوری ، زیرا واقعآ شکل و نوع جدیدی از علم آمار و اطلاعات را به وجود آورده است ، حتی پیشرفته تر از تکنولوژی آمار نموداری که چند سالیست که پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است .
( پروفسور خواجه نوری پدر علم آمار ایران است . )
جدا از بحث درست و یا غلط بودن این روش محاسبه کاربران ، که شاید اگر شرکتهایی مانند ترندمیکرو ، مک آفی و سیمانتک می خواستند از این روشها برای محاسبه کاربران خود بهره ببرند به راحتی به اعدادی بالای 10 میلیارد و یا حتی 20 میلیارد کاربر می رسیدند .
برای نمونه یکی از قراردادهای شرکت ترندمیکرو با بزرگترین شرکت ارائه دهنده خدمات براساس اینترنت چین می باشد که 600 میلیون کاربر دارد .
و یا قراردادی که با شبکه اجتماعی فیس بوک دارد که 900 میلیون کاربر دارد .
و یا بسیاری از شرکتهای سازنده سخت افزار با شرکتهای مک آفی ، سیمانتک و ترندمیکرو و وب روت قرارداد دارند.
خوب این روسها هم برای جذب کاربران شیوه های خاص خود را دارند و از هر حیله ای بهره می برند .
همچنین از دیگر مطالب مندرج در این گزارش این موضوع می باشد که شرکتهای سیمانتک و کسپرسکی در انتشار اخبار قویتر از شرکتهای دیگر فعالیت نموده اند و یکی از دلایل شنیدن بیشتر نام این 2 شرکت و مخصوصآ کسپرسکی نیز همین موضوع است د .
یعنی جنجال تبلیغاتی .
کافیست شرکتی یا موسسه ای به این آقای یوجین خان سلام کند . آقای یوجین 3 سوته اونجاست و داره مصاحبه می کند .
ولی آیا جنجال تبلیغاتی ، برای کاربران امنیت به همراه می آورد ؟؟
صدای جیغ نرم افزار ، سفر به قطب و یا درج عکس آقای چکی چان و ارائه قیمتهای بسیار پایین ، از دیگر فعالیتهای تبلیغاتی این شرکت می باشند .
شرکت روسی کسپرسکی ( کاسپرسکی ) طی اطلاعیه ای اعلام کرده است از سال 2011 به بعد کلیه افراد خانواده ، همسایگان ، حیوانات خانگی ، گیاهان موجود در گلخانه و باغچه افراد استفاده کننده از کسپرسکی نیز به عنوان کاربر کسپرسکی معرفی خواهند شد و در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد .
همچنین با تکمیل موتور ویروسیاب این شرکت در سالهای 2020 به بعد ، تعداد مولکولهای کامپیوتری که کسپرسکی بر روی آن نصب است نیز جزء کاربران این شرکت محسوب می شوند .
همچنین این شرکت اعلام کرد در سفر جناب آقای یورجین کسپرسکی و گروه همراه به قطب ، موفق شده است تعداد زیادی از پنگوینها و خرسهای قطبی را به استفاده از کسپرسکی ترغیب نمایند .
لینک گزارش
- ۹۰/۰۱/۲۵