چرا جی دیتا 2013 معرفی نشد ؟
شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۱، ۰۷:۲۱ ب.ظ

سوال این است که چرا با گذشت نزدیک به 5 ماه از ارائه نسخه های نهایی 2013 محصولات آنتی ویروس خانگی جی دیتا ( یعنی 24 آوریل 2012 ) ، خبری در این باره در ایران مخصوصآ از طرف شرکت آواژنگ سیستم منتشر نشده است .
در این یادداشت اقدام به بررسی مشکلات جی دیتا با گارانتی آواژنگ در ایران می کنیم .
باید گفت دلایل و مشکلات بسیاری وجود دارد که نسخه های 2013 جی دیتا معرفی نشده است .
این مشکلات به طور خلاصه به 2 بخش تقسیم می شوند .
1- مشکلات مربوط به خود محصولات و شرکت جی دیتا .
2- مشکلات مربوط به آواژنگ ( آواژنگ سیستم ) .
ولی مشکلات مربوط به آنتی ویروسهای جی دیتا چیست ؟
1- نسخه های قبلی جی دیتا با گارانتی آواژنگ با استقبال خریداران مواجه نشده و همین موضوع باعث دلسردی این شرکت شده است .
2- حجم فایل نصب محصولات جی دیتا در نسخه های 2013 به حدود 700 تا 900 مگابایت رسیده است ! زیاد است ؟ نه ؟
نسخه های 2011 و 2012 جی دیتا حجمی حدود 300 تا 400 مگابایت داشته است .
کاربر احساس می کند می خواهد سیستم عامل نصب کند و نه آنتی ویروس .
3- حجم آپدیت 200 تا 400 مگابایتی غیر قابل پذیرش است .
البته حجم آپدیت نسخه های قبلی جی دیتا هم تا حدودی به همین اندازه بود ولی کمی کمتر ( یعنی حجم آپدیت بین 100 تا 200 مگابایت بود . )
4- عدم اعتماد به شرکت جی دیتا هم یکی از دلایل عدم خرید محصولات این شرکت .
4-1 : شرکتی که هنوز در وب سایت خود بخشی با نام Privacy Policy و قوانین حفاظت از محرمانگی اطلاعات ندارد .
4-2 : شرکتی که پنل مدیریت لایسنسهایش یک شبه ناپدید می شود .
4-3 : شرکتی که به دلیل کوچکی و عدم تاثیرگذاری در امنیت سایبری بین المللی و افراد ذی نفوذ ممکن است فردا لایسنسهایش و آپدیتهایش را ببندند .
4-4 : شرکتی که فردا ممکن است نماینده ای بهتر از گلدن سیستم و آواژنگ پیدا کند و ناگهان سرویس و خدماتش را بر روی نماینده قبلی مسدود کند .
در حال حاضر مدیر بازرگانی جی دیتا از کارمندان سابق شرکت AVG است که در حال حاضر به ایران سرویس ثبت و آپدیت ارائه نمی دهد .
5- آنتی ویروسهای چند موتوره مشکلات خاص خود را دارند .
عموم کاربران و خریداران محصولات ضد ویروس معتقدند داشتن چند موتور نه تنها باعث افزایش کیفیت نمی شود ، بلکه باعث کاهش کیفیت محصول و از طرفی در صورت ارائه آپدیت اشتباه از طرف هر تامین کننده موتور ویروسیاب ، مشکلاتی را برای آنها ایجاد خواهد کرد .
یعنی محصول ضد ویروسی که از 2 موتور استفاده می کند هم باید احتمال ارائه آپدیت اشتباه از طرف هرکدام از این موتورها را در نظر گرفت و هم آپدیت خود آن شرکت را و با این اوصاف خیلی نمی توان روی این محصولات حساب باز کرد .
پیش از این نیز یکی دو محصول ضد ویروس با 2 موتور آنتی ویروس در بازار ایران ارائه شده بود که مورد استقبال خریداران قرار نگرفت .
6- دلیلی برای خرید اینگونه آنتی ویروسها وجود ندارد .
بسیاری از خریداران محصولات ضد ویروس معتقدند خرید اینگونه آنتی ویروسها و نرم افزارهای توجیه فنی ندارد .
زیرا وقتی محصولات معتبر و بین المللی با کیفیت خوب مخصوصآ در بازار ایران وجود دارد ، دلیلی برای خرید محصولات اینگونه شرکتها وجود ندارد .
همانطور که گفتیم بخشی از مشکلات هم مربوط به خود شرکت آواژنگ می باشد .
ولی مشکلات مربوط به آواژنگ چیست ؟
1- گارانتی غیر قابل اطمینان .
البته این مشکل منحصر به آواژنگ نمی شود .
فروشندگان کسپرسکی که همزمان با کسپرسکی محصولات دیگر ضد ویروس هم ارائه می دهند و نماینده این شرکت هستند قطعآ مطابق سیاستهای کسپرسکی رفتار می کنند و نشان داده اند منافع مشتری را به سادگی به خطر می اندازند هر چند خود مقصد نباشند .
کسپرسکی به سادگی در سیاستگذاری ها و شیوه فعالیت این شرکتها دخالت می کند و قادر به تحت فشار قرار دادن آنهاست و آنها هم چاره ای بجزء اطاعت از فرامین کسپرسکی و اجرای سیاستهای کسپرسکی را ندارند .
یعنی حتی اگر جی دیتا هم شرکت خوبی بود ، عرضه محصولاتش توسط نماینده کسپرسکی و آن هم Kaspersky Enterprise Partner و Republisher Cunsomer Distibutor هیچگونه توجیهی ندارد .
شاید یکی از دلایل قطع ارتباط بسیاری از نمایندگان کسپرسکی با این شرکت روسی همین موضوع بوده .
زیرا کسپرسکی در بسیاری از سیاستهای نمایندگان دخالت می کند و درخواست اطلاعات بسیار محرمانه ای را از آنها می کند .
مسدود شدن لایسنسها ، فروش بسته های خالی از لایسنس ، عدم تصفیه حساب با شرکت همکار جدید ، عدم ارائه پشتیبانی مناسب ، اطلاعات ضعیف تیمهای فروش و پشتیبانی ، ارسال ایمیلهای تهدید آمیز از طرف کسپرسکی ، درخواست اطلاعات محرمانه ، تنها بخش دیگری از مشکلات این شرکت روسی است .
مسدود شدن لایسنسهای کسپرسکی و عدم تعویض آنها توسط نمایندگان کسپرسکی باعث شده تنه تنها ا این مسئله یکی از دلایل عدم خرید محصولات این شرکت روسی باشد ، بلکه نسبت به نمایندگانی که محصولات حال حاضر کسپرسکی را گارانتی و پشتیبانی می کنند نیز بدبین باشند .
زیرا معتقدند اگر مشکلی برای آنها به وجود آید آن نماینده قادر به ارائه خدمات پشتیبانی درستی نیست .
هرچند آواژنگ سعی کرده با اجرای برخی سیاستها و مخصوصآ ارائه قیمتهای بسیار پایین بر روی محصولات ضد ویروس موفقیتی کسب کند .
مدت 6 ماه است یکی از نمایندگان آواژنگ اقدام به عرضه ضد ویروسهای جی دیتا با تخفیف بیش از 60% کرده است .
البته این نماینده محصولات ضد ویروس دیگری هم عرضه می کنند و همکاری بسیار خوبی با کسپرسکی دارد و جدیدآ به پاس خدماتش ، وب سایتهای تبلیغاتی کسپرسکی به خوبی برایش تبلیغ کرده و وب سایت فروش آنلاین کسپرسکی در اختیارش قرار داده اند .
ولی اجرای این سیاستها نه تنها باعث فروش محصولات آنتی ویروس با گارانتی این شرکت نشده ، بلکه مصرف کنندگان و همکاران را نسبت به سیاستهای این شرکت بدبین کرده است .
در بحث خرید و استفاده از آنتی ویروس قیمت گزینه آخر است و 2 گزینه اول مورد بررسی کاربران اعتبار و اطمینان به شرکت تولیدکننده و به شرکت گارانتی کننده محصول است که مورد اول خود شامل کیفیت و ویژگی های محصول هم می شود .
بد نیست بدانید شرکت دورانتاش تنها نماینده کسپرسکی می باشد که لایسنسهایی که کسپرسکی به اشتباه مسدود کرده بود را تعویض و به تهدیدهای ( دفتر خاورمیانه ) کسپرسکی اهمیتی نداد .
از طرفی شرکت گلدن سیستم نزدیک به 4 ماه است که نام و لوگوی جی دیتا را از بخش همکاران Venderهای خود حذف کرده است .
البته نباید فراموش کرد وجود محصولات شرکتهای امنیتی مطرح و بین المللی به خودی خود بر روی فروش محصولات شرکتهای دیگر تاثیر خواهد گذاشت .
اخبار مرتبط :
هشدار به مصرف کنندگان آنتی ویروسهای کسپرسکی
اعتراف کسپرسکی به وجود مشکلات جدی در آنتی ویروسهایش
مرکز آموزش کسپرسکی تعطیل شد .
دفتر کسپرسکی در ترکیه بسته شد .
کسپرسکی مجبور به حذف کامگارد شد .
چرا کسپرسکی فارسی شد ؟ ( نوآوری یا ناچاری ؟ )
شناسایی از وب روت ، آنالیز از ماهر ، خبر از کسپرسکی !
خبر فوری : نقص جدی در ابزار پاکسازی کسپرسکی
کشف نقصهای امنیتی خطرناک در محصولات 2012 کسپرسکی
آیا کسپرسکی واقعآ 300 میلیون کاربر دارد ؟
دیسنا :
پایگاه اطلاع رسانی امنیت فناوری اطلاعات ایران

- ۹۱/۰۵/۲۱