دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

بایگانی

بررسی دلایل کاهش فروش آنتی ویروس در فروشگاه ها .

چهارشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۱، ۰۹:۲۳ ب.ظ

به گزارش دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/bf/WebrootLogo_4C.jpgFile:Trend Micro.svgSymantec

BitDefender Logo

Press Panda Security

Kaspersky lab.gif

چرا دیگر مصرف کنندگان محصولات آنتی ویروس علاقه ای به خرید بسته های آنتی ویروس از طریق فروشگاه ها و یا به قولی کسبه بازار ندارند .

اخیرآ روزنامه دنیای اقتصاد در بخش دیجیتال ، خبری با عنوان " بازار بی رونق نرم افزارهای امنیتی " منتشر نموده .

در این خبر به نقل از یکی از کسبه بازار گفته شده فروش محصولات امنیتی و آنتی ویروسها با کاهش روبرو شده و بازار آن بی رونق است .

در این خبر علت کاهش فروش آنتی ویروس توسط کسبه بازار ، استفاده از نسخه های تقلبی و جعلی و یا دانلود از وب سایتها عنوان شده است .

ولی آیا واقعآ فروش نرم افزارهای امنیتی ( نسخه های معتبر و اصلی ) کاهش داشته ؟


و آیا کاربری که تاکنون از نسخه های اصلی و معتبر استفاده می کرده و یا دانش و آگاهیش به حدی رسیده که فرق محصول اصلی و جعلی را تشخیص می دهد آیا به سراغ محصولات جعلی می رود ؟

بماند که اگر هم فروش نسخه های اصلی و معتبر آنتی ویروس کاهش داشته باشد ربطی به نسخه های جعلی و تقلبی ندارد .

ارتباط دادن فروش آنتی ویروسهای اصلی با آنتی ویروسهای جعلی مانند این است که بگوئیم فروش شرکتهای سایپا و ایران خودرو کم شده به دلیل اینکه خریداران اقدام به خرید ماشین اسباب بازی می کنند .


از طرفی مگر پیش از این محصولات جعلی و تقلبی و یا وب سایتهای مختلف اینترنتی وجود نداشته اند که حالا این مسائل بخواهد باعث کاهش فروش نسخه های اصلی و معتبر آنتی ویروسها شود ؟


باید گفت هر چند آمار دقیقی از میزان کلی فروش نرم افزارهای امنیتی و به تعبیری آنتی ویروسها در ایران در دست نیست ولی به دلایل بسیاری بعید است فروش اینگونه محصولات در کل با کاهش روبرو شده باشد .

1- افزایش دانش و آگاهی تعداد بیشتری از مصرف کنندگان تجهیزات دیجیتالی مبنی بر لزوم خرید محصولات معتبر امنیتی .

2- رشد بی سابقه کمی و کیفی تهدیدات سایبری و ظهور تهدیدات جدیدتر و پیچیده تر .


3- سیستم محصولات امنیتی و مدیریت لایسنس آنها و با توجه به رشد تهدیدات چاره ای بجزء خرید و استفاده از محصولات امنیتی معتبر وجود ندارد .

4- امروز نه تنها دارندگان کامپیوترهای رومیزی ( Desktop PC ) ، بلکه خریداران نوت بوکها ( Notebook ) ، تبلتها ( Tablets ) و گوشی های موبایل هوشمند ( Smart Phone ) نیز به جمع متقاضیان محصولات آنتی ویروس معتبر افزوده شده اند .

5- از طرفی مشتریان قدیمی آنتی ویروسها برای تمدید و یا مهاجرت حتمآ به سراغ آنتی ویروسهای معتبر و اصلی می روند .

با توضیحات فوق ، ما باید انتظار داشته باشیم فروشندگان افزایش فروش داشته باشند و نه کاهش فروش ؟!

این تناقض چگونه قابل توضیح است ؟

چرا فروشندگان و کسبه بازار ، خبر از کاهش فروش و بی رونقی بازار آنتی ویروس می دهند در حالی که شواهد ، افزایش فروش را نشان می دهند ؟


جهت بررسی دقیق این موضوع ، اول از همه راه های خرید محصولات امنیتی و ضد ویروس را بررسی می کنیم .

( در اینجا فقط منظور خرید و استفاده از نسخه های معتبر و اصلی آنتی ویروسهای خانگی است و نه نسخه های جعلی و تقلبی ( FAKE AV ) )

2 راه برای خرید آنتی ویروسهای خانگی وجود دارد :

1- آنلاین    :
یعنی خرید از وب سایت شرکتهای توزیع کننده .

2 - آفلاین  : یعنی خرید از فروشگاه های سطح بازار ( کسبه بازار )

در بدترین حالت اگر فرض بگیریم فروش ثابت مانده ، باید گفت فروش از آفلاین به سمت آنلاین رفته است .

ولی دلیل کاهش فروش آنتی ویروس کسبه بازار و فروشگاه های کامپیوتری که همان آفلاین است چه چیزیست ؟

به نظر ما اصلی ترین دلیل کاهش فروش کسبه بازار بی اعتمادی خریداران به فروشگاه ها ( کامپیوتری ، تعمیرکاران ، نرم افزاری ) است که باعث شده تا دیگر بازار و فروشگاه ها محل مناسب و قابل اعتمادی برای تهیه محصول نباشد .

به نظر ما 2 دلیل عمده برای به وجود آمدن این بی اعتمادی وجود دارد .

1- سابقه خود کسبه بازار و فروشگاه ها .

2- شکل محصولات و سیاستهای توزیع کنندگان .


ولی فروشگاه ها چه اشتباهی مرتکب شده اند که باعث شده کاربران نسبت به آنها بی اعتماد شده و تمایلی به خرید آنتی ویروس از آنها نداشته باشند ؟

با نگاهی اجمالی به نوع و شکل فروشگاه های کامپیوتری و کسبه بازار به سادگی می توان متوجه موارد زیر شد :

1- فروش محصولات و آنتی ویروسهایی که به طور مشخص و واضح تقلبی و جعلی هستند . ( Fake AV )

2- فروش محصولات تقلبی و جعلی مخصوصآ فروش آنتی ویروس با گارانتی های غیر معتبر در بسته بندی های شکیل و زیبا .

( این مورد هم نوعی کلاهبرداری از مشتری است و باعث بی اعتمادی بیشتر خریداران به بسته بندی ها شده است . )

( بخشی از آنتی ویروسهای جعلی و تقلبی با عنوان آنتی ویروسهای ایرانی و یا آنتی ویروسهایی که دارای سرور آپدیت در ایران هستند به فروش می رسند . )

3- عرضه آنتی ویروس با گارانتی هایی که سابقه بلاک شدن لایسنس دارند و در حقیقت گارانتی های معتبری نیستند .

( محصولات این گارانتی ها با افزایش تخفیف همکاری و طول مدت تصفیه حساب ، دوباره به پشت ویترین فروشگاه ها باز می گردند ، در حالی که دیگر مورد اعتماد مشتریان نیستند . )


4
- چندین بار عرضه بسته های آنتی ویروس خالی از لایسنس ( بدون کد فعالسازی ) .


5- عرضه و فروش آنتی ویروسهایی که لایسنسهای آنها به جای 1 سال ( 365 روز ) ، تعداد روز کمتری فعال می شوند .

( مثلا بجای 365 روز ، فقط برای 100 روز یا 200 روز فعال می شوند . )

6- پیشنهاد دادن محصولاتی که کیفیت مناسب و یا گارانتی معتبری ندارند .

دلیل اینکه فروشندگان این محصولات را به مشتریانشان پیشنهاد می دادند مطابق معمول فقط سود بیشتر است .

7
- از طرفی کسبه سعی نمودند با ایجاد رقابت در بین توزیع کنندگان اصلی ، نرخ سود خود را به حداکثر برسانند و اینجا بود که محصولاتی که عمومآ کیفیت مناسبی ندارند با ارائه تخفیفهای بیشتر و یا ارائه بسته به صورت امانی به بازار سرازیر شدند و همین موضوع باعث افزایش بی اعتمادی مشتریان شد  .


همچنین 99.9 % فروشگاه ها درخواست خرید غیر نقدی و پرداخت مدت دار دارند و همین باعث می شود شرکتها و گارانتی های معتبرتر اقدام به ارائه محصول به فروشگاه های سطح بازار نکنند .

همین اتفاقات باعث شده تا خریداران آنتی ویروس برای خرید دیگر به فروشندگان و کسبه بازار اعتماد نداشته و برای تهیه اینگونه محصولات به طور مستقیم به وب سایتهای شرکتهای توزیع کننده و گارانتی کننده مراجعه نمایند .

مطالعه لینکهای زیر نیز خالی از لطف نیست .

دبیر کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی رایانه ای ، پس از 8 ماه خبر دورانتاش درباره کلاهبرداری روسها را تائید کرد .

شیوه ای برای بی اعتبار کردن فروشندگان آنتی ویروس در بازار

چرا کارتهای لایسنس بیرون بسته  چسبانده می شوند ؟

ولی موارد فوق همه دلایل کاهش فروش آنتی ویروسهای کسبه بازار کامپیوتر نیست .

1- برای مصرف کننده خریدهای آنلاین و مستقیم از توزیع کنندگان بسیار راحت تر و بی دردسر تر است .

2- در مقایسه با تجهیزات سخت افزاری طیف و نوع محصولات ضد ویروس مخصوصآ محصولات خانگی بسیار ساده و کم هستند و از آنجا که انتخاب بین آنها راحت تر است ، انتخاب و خرید آنها به طریقه آنلاین بسیار راحت است .

3- دریافت خدمات فنی و پشتیبانی وقتی خرید مستقیم صورت میگیرد راحت تر است .

4- دریافت لایسنس به طور مستقیم از توزیع کننده اطمینان خاطر بیشتری دارد .

5-
کسبه محترم الارقم تعریف و تمجید از یک محصول ، فقط به فکر فروش هستند و مسئولیتی بابت خدمات ، پشتیبانی ، اعتبار محصول و گارانتی و حتی وجود لایسنس در بسته ندارند و امروزه خریداران این مسئله را متوجه شده اند و دیگر فریب اینگونه تعریف و تمجیدها را نمی خورند .

6- برخی فروشندگان اعلام می کردند اگر لایسنسی بلاک شود آن را عوض می کنند و یا هزینه را برگشت می دهند که همین مسئله نشان دهنده نامعتبر بودن فروشنده و محصول است .

( یک فروشنده و توزیع کننده معتبر اگر لایسنس و محصولش طبق شرایط استاندارد شرکت تولید کننده استفاده شود هیچگاه بلاک نمی شود که کسی بخواهد تعویض کردن لایسنس و یا برگشت پول را متعهد شود . )

اگر هم به هر دلیلی بر اثر اشتباه شرکت تولید کننده لایسنس بلاک شود ، که این مورد بسیار بسیار بسیار به ندرت اتفاق می افتد ، گارانتی کننده باید آن را بی چون و چرا تعویض کند . نه مانند شرکت روسی اقدام به کلاهبرداری از مشتری بخت برگشته کند . )

7- برخی از فروشندگان و تعمیرکاران نوت بوک و موبایل با نصب آنتی ویروسهای جعلی و تقلبی بر روی کامپیوترها و موبایلهای مشتریان ، آنها را با دردسرهای بسیاری روبرو کرده و هزینه های بیشتری را به آنها تحمیل کرده اند و این موضوع بی اعتمادی به کسبه را بیشتر کرده است .

8- بسیاری از کسبه به تبلیغات و فروش محصولات شرکت روسی کسپرسکی کمک شایانی نمودند و خود را به نوعی وابسته به این شرکت می دیدند ، و وقتی این شرکت روسی چندین بار از مشتریان ایرانی خود و حتی همین کسبه بازار رسمآ کلاهبرداری کرد ، خریداران نه تنها نسبت به این شرکت روسی بلکه نسبت به کسبه بازار نیز بی اعتمادتر شدند .

9- برای شرکتهای وارد کننده و توزیع کننده اصلی با توجه به صرف هزینه های بسیار جهت
دریافت نمایندگی , خرید و واریز دلار ، هزینه های پشتیبانی ، تبلیغات ، سی دی [ Media ] ، چاپ بسته و بسته بندی ، شیرینگ ، هزینه های بازاریابی و حقوق نیروهای متخصص بخشهای مختلف از جمله فروش و پشتیبانی دیگر صرف نمیکرد برای فروش محصولاتشان وابسته به بازار باشند و تازه همه سود را 2 دستی به کسبه بازار تقدیم کنند .

همه موارد فوق به طور مستقیم و غیر مستقیم باعث شده علاوه بر کاهش علاقه توزیع کنندگان به توزیع محصول در بازار ، خریداران و مصرف کنندگان محصولات امنیتی و آنتی ویروس نیز متمایل به انجام خریدهای خود به صورت آنلاین و مستقیم از توزیع کنندگان شوند.

از طرفی این کاهش فروش فقط گریبان کسبه بازار را نگرفته ، بلکه وب سایتها و شرکتهای متفرقه نیز دچار همین مشکل شده اند و خریداران دیگر تمایلی به به خرید از آنها ندارند .

نباید فراموش کنیم رفتارهای زننده برخی کسبه بازار با توزیع کنندگان و درخواستهای غیر معمول مبنی بر ارائه تخفیفهای همکاری بسیار زیاد نیز باعث شده تا برخی از این توزیع کنندگان سعی در تلافی جویی بر آمده و با شگردهای خاصی بی اعتمادی را در بازار افزایش داده تا کاربران بیشتری به خرید آنلاین متمایل شوند .



هشدار به خریداران محصولات آنتی ویروس

Durantash , Security is our Gift


شرکت دورانتاش 

( توزیع کننده معتبر محصولات امنیتی و کلود در ایران )

    *  دپارتمان آموزش و اطلاع رسانی

      *   دپارتمان تبلیغات ، بازاریابی و همکاری های استراتژیک

     www.durantash.com


دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران .

  • دیسنا امنیت اطلاعات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی