دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

بایگانی
دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران .

Kaspersky lab.gif

در چند روز اخیر مجددآ بحث کارگروه سازماندهی ارائه دهندگان آنتی ویروسهای خارجی سر تیتر خبرهای برخی نشریات و وب سایتها شده است که البته اینبار حاوی مطالب جدیدی است .

همانطور که می دانید سازمان فناوری اطلاعات ایران ( مرکز ماهر ) ، سازمان نظام صنفی رایانه ای ( کمیسیون افتا ) و نمایندگان کسپرسکی با همکاری برخی نشریات و وب سایتها که با توجه به شواهد همگی جزء شرکای تبلیغاتی کسپرسکی محسوب می شوند اصلی ترین شرکتها و سازمانهایی هستند که پیگیر تاسیس این کارگروه هستند .

سوال این است که چرا کسپرسکی و شرکای تبلیغاتیش به دنبال تشکیل کارگروه سازماندهی آنتی ویروسهای خارجی هستند ، آن هم وقتی با مشکلات زیر رو به رو هستند ؟


پاسخ به سوالات زیر می تواند کمک کند تا به پاسخ روشنی برسیم :

- جدا از بحث اخلاقی ، از لحاظ قانونی هم این اشخاص ، شرکتها و سازمانها قادر به قانونگذاری نیستند .

وقتی این اشخاص ، شرکتها و سازمانها قادر به قانونگذاری نیستند چرا از قانونگذاری و الزام صحبت می کنند ؟


- با توجه به اهداف اولیه این کارگروه که دسترسی به اطلاعات محرمانه شرکتهای فروشنده آنتی ویروس و شبکه نمایندگی های آنها و مدیریت کسب و کار بازار  ، بعید است که شرکتهایی بجزء فروشندگان و شرکای تبلیغاتی کسپرسکی در این مثلا کارگروه عضو باشند .

پس چرا مدام سعی می کنند این توهم را ایجاد کنند که خیلی شرکتها در این جمع حضور دارند ؟


- در حال حاضر طیف بسیار وسیعی از کاربران ، شرکتها و سازمانهای ایرانی از آنتی ویروسهایی بجزء کسپرسکی استفاده می کنند.

این اشخاص و شرکتها نه اعتمادی به این شرکت و نه علاقه ای به استفاده از محصولاتش و از لحاظ فنی هم محصولات این شرکت روسی قادر به حفاظت از کاربران در بسیاری از محیطهای دیجیتالی به بهترین شکل نیست .

مخصوصآ مراکز حساس و صنعتی کشور چند سالی است که دیگر از برخی آنتی ویروسها مخصوصآ روسی به واسطه افتضاحاتی که این شرکت به بار آورده
استفاده نمی کنند .

( این مسئله جدا از بحث طیف محصولات ، اعتبار کمپانی تولیدکننده
و کیفیت محصولات و خدمات فنی و پشتیبانی است که خود داستانی دارد . )


- به دلایل مختلف و مخصوصآ به دلایل امنیتی مباحث قانونگذاری به این کارگروه سپرده نمی شود و اگر کمی دقت نمائید این کارگروه یک حرکت خودجوش از طرف کسپرسکی و شرکای تبلیغاتش است .

همین دلایل امنیتی باعث می شود اگر هم قرار است الزامی باشد ، الزام عدم خرید محصولات کسپرسکی باشد .

حتمآ یادداشت " نقش روسها در انتقال ویروس استاکس نت " به تجهیزات هسته ای و رایانه ای را مطالعه کرده اید .


- درباره نصب سرورهای آنتی ویروسها در داخل کشور باید گفت به طور مشخص این خبر تمامآ جنبه تبلیغاتی دارد .

وقتی شرکت روس کسپرسکی حاضر نشده فایل دانلود آنتی ویروسهای فارسی خود را بر روی سرورهایش قرار دهد ، چگونه می خواهد در ایران سرور آپدیت قرار دهد ؟

دیگر شرکتهای امنیتی هم به همین شکل .

و آیا بر فرض شرکتی هم سرور آنتی ویروس در ایران راه اندازی کرد ، چه دردی دوا می شود ؟

( البته کسپرسکی و شرکای تبلیغاتیش نه تنها اعتبار درست حسابی ندارند بلکه ید طولانی در انتشار خبرهای کذب دارند و شاید خبرسازی کنند که مثلا سرور راه اندازی کرده اند ، ولی .... )

مشخص نیست قرار دادن سرورهای آپدیت در ایران چه مزیتی برای کاربران ایرانی دارد ، آنهم وقتی که راه اندازی ، مدیریت و کنترل این سرورها به طور کامل دست همان شرکت خارجی خواهد بود .

شاید فقط از نظر مصرف پهنای باند اینترنت کلی کشور موثر باشد ، وگرنه مراکز داده ایرانی نه از لحاظ کیفیت و اطمینان نمی توانند به پای مراکز داده اروپایی و آمریکایی برسند و کاربرانی هم که حداکثر سرعت اینترنت شان 256 تا 2 مگابایت بر ثانیه است آیا تفاوتی را احساس خواهند کرد ؟


از طرفی مگر کسپرسکی چقدر مشتری در ایران دارد که راه اندازی سرور در ایران چیزی از پهنای باند را صرفه جویی کند .

همین الان این شرکت در ارائه سرویس آپدیت با کیفیت و پر سرعت مشکل دارد .

و از طرفی اگر هم شرکتی راضی به راه اندازی سرور در ایران شود باید توجه داشت اگر اینترنت به هر دلیلی قطع شود ، آن شرکت دیگر به سرورهای خود دسترسی ندارد که بخواهد آنها را برای کاربران ایرانیش آپدیت کند و همین مسئله مشکلات امنیتی جدیدی را برای کاربران ، شرکتها و سازمانهای ایرانی ایجاد خواهد کرد .


- سعی شده خبرهای کارگروه با خبرهای مربوط به آیین نامه دولت که مربوط به بررسی محصولات آنتی ویروس توسط سازمان فناوری اطلاعات است گره زده شود !

ظاهرآ دولت به سازمان فناوری اطلاعات وظیفه ای محول کرده که محصولات آنتی ویروس را بررسی کند و فقط در همین حد .

حال چرا این سازمان مدام سعی دارد پا را از گلیم خود درازتر کند ؟

آنطور که مشخص است سازمان فناوری اطلاعات وظیفه بررسی ارائه دهندگان آنتی ویروس را ندارد .

از طرفی در صورتی که سازمان فناوری اطلاعات ایران شروع به بررسی محصولات امنیتی و آنتی ویروس کند ، قادر نیست محصولات شرکتهای معتبر و بین المللی که میلیونها کاربر و شاید بهتر باشد بگوئیم میلیاردها کاربر ( خانگی ، شرکتی ، سازمانی ، مراکز داده و .. ) دارند و در حال حاضر نیز بسیاری از کاربران ایرانی مصرف کننده محصولات این شرکتها هستند را در تستهای خود رد کند ، پس مجبور به استفاده از شیوه های فریبنده شده اند تا ذهن کاربران ایرانی را آشفته کنند .

هنوز فراموش نکرده ایم وقتی مرکز ماهر ( سازمان فناوری اطلاعات ایران ) نتایج تست آنتی ویروسها را منتشر می کرد ، نتایج محصولات شرکتهای بین المللی را که حتی کسپرسکی را آنتی ویروس حساب نمی کنند ، چقدر ضعیف درج می کرد !

حال با توجه به موارد فوق و اینکه این مثلا کارگروه هیچ کارکردی ندارد ، پس چرا اینگونه خبرسازی می کنند ؟؟

پاسخ به این سوالات می تواند مشخص کند هدف کسپرسکی از این خبرسازی ها چیست .

آنچه مشخص است شکل خبرها نشان می دهد کسپرسکی ( و شرکای تجاریش ) در وضعیت خوبی قرار نداشته و با انتشار خبرهای کذب ، ارائه اطلاعات اشتباه که با پرداخت هزینه های کلان به وب سایتها و نشریات ، آنها را نیز همراه خود کرده اند ، نتوانسته اند کاری از پیش ببرند و خود نیز امیدوار نیستند که در آینده هم بتوانند کاری از پیش ببرند  .

این خبرسازی ها فقط و فقط فکر و ذهن خریداران و مصرف کنندگان ضد ویروس را هدف گرفته است .

همانطور که گفته شد این کارگروه نمی تواند الزامی برای کاربران ، شرکتها و سازمانها برای خرید فقط محصولات امنیتی خاصی ایجاد کند و با خبر سازی که هدف آن ایجاد ترس و توهم در مصرف کنندگان این محصولات در ایران است ، سعی دارد کاری کند خود کاربران محصولاتی بجزء کسپرسکی را خرید نکنند و یا در نهایت محصولات 2-3 شرکت خاص را انتخاب کنند .

از طرفی انتشار خبر قانون ارائه خدمات و سرویس به کاربران ایرانی ابلاغ شد . به نوعی نوای مرگی برای شرکت روس کسپرسکی در ایران است .

 قانونی که باعث می شود محصولات شرکتهای ضعیف و غیر معتبری مانند  کسپرسکی رسمآ از بازار آنتی ویروس و امنیت ایران خداحافظی کنند و فقط نیاز به آگاهی بیشتر کاربران ایرانی است .


مانند این است که شما با 15 میلیون بتوانید ماشین بنز یا پورشه بخرید ، خوب طبیعیست دیگر حاضر به خرید محصولات شرکتهای ایران خودرو و سایپا حتی با قیمتهای کمتر نخواهید بود ( قیمتهای بیشتر که پیش کش ).

مخصوصآ اگر توزیع کننده ماشینهای بنز و پورشه هم معتبرتر باشد و هم خدمات پشتیبانی مناسبی را ارائه دهد .

دقیقآ به همین دلیل توزیع کنندگان کسپرسکی با انتشار نسخه های جعلی و غیر معتبر آنتی ویروسهای شرکتهای معتبر و بین المللی امنیتی و یا مسدود کردن دوره ای کدهای فعالسازی که به خریداران عرضه می کنند ، سعی در بدنام کردن محصولات این شرکتها دارند .

نباید فراموش کنیم که شرکت دورانتاش نقش بسزایی در آگاهی رسانی به کاربران ایرانی درباره فعالیتهای مخرب شرکت روس کسپرسکی و مهمتر از آن آشنایی کاربران با شرکتهای معتبر امنیتی و محصولات آنها داشته است .

این شرکت و محصولات ارائه شده توسط آن همواره هدف حملات و تبلیغات منفی وب سایتها و نشریاتی بوده است که به طور مستقیم و غیر مستقیم با کسپرسکی و موسسه دیده بان آی تی ( دبیر کمیسیون افتا نظام صنفی ) در ارتباط بوده اند .


در آخرین مورد نیز مرکز ماهر خبری با عنوان " کرم گروگان‌گیر در اسکایپ " منتشر کرده است که نام شرکت امنیتی که این ویروس را شناسایی کرده حذف کرده است .

کاشف کرم گروگانگیر در اسکایپ ، شرکت امنیتی ترندمیکرو - غول عرضه کننده محصولات و سرویسهای امنیتی می باشد .



تهیه و نگارش :

واحد آموزش و اطلاع رسانی شرکت دورانتاش

( معتبرترین توزیع کننده سرویسها و محصولات امنیتی و ابری در ایران )


اخبار مرتبط :

قانون ارائه خدمات و سرویس به کاربران ایرانی ابلاغ شد .

اهداف پیدا و پنهان کارگروه ویژه ساماندهی استفاده از آنتی‌ویروس‌های خارجی

چرا مدیر مرکز ماهر تغییر عنوان داده است ؟

دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران .








  • دیسنا امنیت اطلاعات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی