دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

بایگانی

تعویض و گارانتی لایسنس

سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۴:۱۸ ب.ظ
لایسنس یا کد فعالسازی .

همه محصولات نرم افزاری و خدمات ابری به وسیله کدهای فعالسازی به فروش می رسند .

سورس فایل محصول بر روی وب سایت شرکت تولیدکننده قابل دانلود است و معمولا به صورت تریال 30 روزه قابل فعال شدن است ، ولی کاربر برای استفاده بیشتر از محصول باید اقدام به خرید کد فعالسازی یا همان کد لایسنس معتبر نماید .

سرویسهای ذخیره سازی ابری و امنیت ابری هم با کمی تفاوت به همین شکل است ، فقط در برخی موارد به خریدار لینک سرویس با نام کاربری و پسورد ارائه می شود .

از طرفی استفاده از نرم افزارهای آنتی ویروس در کشور رشد چشمگیری داشته و این مسئله باعث شده تا بسیاری از اشخاص و شرکتها برای ارائه این محصولات وارد بازار ارائه نرم افزارهای امنیتی شوند .

ولی بسیاری از این شرکتها از همان اول قصد کلاهبرداری دارند و یا بعد از مدتی که درآمد مناسبی ندارند اقدام به کلاهبرداری از مشتریان خود می کنند .

البته مشاهده شده اکثر این اشخاص و شرکتها چندی بعد با نامی جدید به کار خود ادامه می دهند و دسته دیگری از کاربران و خریداران ناآگاه را سرکیسه می کنند .

یکی از موارد جالبی که حتمآ با آن برخورد کردید ،مشاهده این جملات است :

لایسنس در صورت بروز مشکل طی مثلا 1 سال تعویض می شود . - تعویض و گارانتی 100% لایسنس . - تضمین اصل بودن لایسنس و اینجور جملات .

ولی آیا شخصی یا شرکتی می تواند سلامت کالای خود ، آن هم لایسنس را تضمین کند و مهمتر از آن ضمانت نماید و در صورت بروز مشکل آن را تعویض کند ؟؟

یک ضرب المثل قدیمی است که میگوید هیچ ماست فروشی نمی گوید ماست من ترش است .

پس احتمالا شما هم اکنون پاسخ سوال را یافته اید .

این اشخاص ، شرکتها و وب سایتها برای جلب اعتماد مشتری از عباراتی مانند جملات بالا استفاده می کنند .

برخی از این شرکتها حتی برای اینکه اعتماد بیشتری از خریداران را جلب کنند ، اقدام به جعل مدارک نمایندگی می کنند . حال آن شرکت به طور رسمی در ایران فعالیت کند یا نکند .

ولی آیا واقعآ شخص یا شرکتی که اقدام به فروش محصول و لایسنس معتبر می کند ، زیر بار تعویض لایسنس مسدود شده و یا بلاک شده می رود ؟

باید گفت پاسخ این سوال خیر است .

  تعویض و گارانتی لایسنس یک موضوع از پایه و اساس مسخره و غیر منطقی است .

مسئولیت لایسنس از زمانی که تحویل خریدار می شود ، با خریدار است و خریدار با توجه به شرایط محصول شرکت تولیدکننده باید از محصول استفاده کند .

ولی مسئولیت فروشنده چیست ؟

به طور خلاصه از مسئولیتهای فروشنده می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1- ارائه لایسنس معتبر و اصلی .
2- ارائه سورس فایل ( فایل نصبی ) معتبر ( بر روی سی دی و یا لینک دانلود معتبر )
2- عدم فروش لایسنس فروخته شده به دیگران .
3- عدم نگهداری لایسنس نزد خود یا دیگران .

( باید توجه داشته باشید فقط برخی شرکتهای بسیار معتبر اقدام به ارائه سرویسی با نام سرویس نگهداری لایسنس می کنند که بابت آن هزینه ای جداگانه از کاربر اخذ می کنند و قیمت این سرویس عمومآ بین 7 تا 10$ در سال به ازای هر لایسنس می باشد.)

مشابه این سرویس در ایران توسط شرکت دورانتاش - معتبرترین توزیع کننده محصولات ضد ویروس- ارائه می شود .

ولی آیا ممکن است کاربر کاملا مطابق قوانین شرکت تولیدکننده از محصول و لایسنس استفاده کند ، ولی باز لایسنس با مشکل مواجه شود ؟؟

پاسخ این سوال بله است .

البته این اتفاق بسیار به ندرت اتفاق می افتد .

و در نهایت شرکت تولیدکننده و توزیع کننده آنقدر باید معتبر و صادق باشند که عدم مشکل از طرف مشتری را قبول کنند .

البته این شرکتها با بررسی از طریق سرورهای لایسنس متوجه می شوند مشکل از لایسنس بوده و نه از خریدار .

مثلا سرورهای لایسنس یک شرکت دارای باگ باشد و یا بر اثر اشتباه لایسنس بلاک شود .

شرکتهای معتبر عمومآ این مشکلات را قبول می کنند .

ولی نه با تعویض لایسنس . بلکه همان لایسنس مشتری را اصلاح می کنند .

ولی بد نیست بدانید همه شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس آنقدر معتبر نیستند که مشکل را پذیرفته و آن را برطرف نمایند .

متاسفانه باید گفت در صورت بروز همچین مواردی نمی توان براساس گفته های خریدار تصمیم گیری کرد .  کاملا طبیعیست که خریدار می گوید لایسنس خودش مسدود شد یا مشکل داشت.

ولی آیا تاکنون شده مشکل لایسنس از شرکت تولیدکننده باشد ؟

بله .

تاکنون 2 بار بروز همچین مشکلاتی گزارش شده است .

اولین بار این مشکل برای شرکت روسی کسپرسکی اتفاق افتاد .

این شرکت تاکنون چندین بار لایسنسهای اصلی  و معتبر خود را به طور اشتباهی مسدود و بلاک کرده .

ولی بد نیست بدانید این شرکت روسی همواره از تصحیح لایسنسها و پذیرش اشتباه طفره رفته و هیچگاه پاسخ مناسبی به کاربران و مشتریانش نداده است .

ولی بیشترین تعداد لایسنسهای مسدود شده کسپرسکی به سالهای 2009/2010 باز می گردد که نتیجه آن قطع ارتباط بسیاری از شرکای تجاری معتبر کسپرسکی با این شرکت بود .

ولی این اتفاق برای چه شرکت دیگری به وجود آمد ؟

تغریبآ مشابه این مشکل برای محصولات نورتون شرکت سیمانتک روی داد .

این مشکل البته مشکل در لایسنس و مسدود شدن اشتباهی آنها نبود .

مشکلی که برای برخی لایسنهای محصولات نورتون اتفاق افتاد مربوط به سیستم  تمدید اتوماتیک لایسنسها بود .

در منطقه آمریکای شمالی بسیاری از کاربران وقتی لایسنس از شرکت سایمنتک خریداری می کنند ، سرویسی با نام Auto Renewal را فعال می کنند .

با این سرویس ، وقتی اعتبار لایسنس پایان بپذیرد ، شرکت سایمنتک به طور خودکار هزینه لایسنس سال جدید را از حساب بانکی خریداران کسر کرده و لایسنس تمدید می شود و کاربر نیازی ندارد بداند که چه زمانی لایسنس منقضی می شود و خیالش آسوده است .

ولی عکس العمل شرکت سایمنتک بسیار جالب بود .

تمدید لایسنسهای مشتریانی که با مشکل مواجه شده بودند به صورت کاملا رایگان .

با مشاهده موارد بالا به همین دلیل است که خریداران محصولات ضد ویروس باید به 2 نکته توجه داشته باشند .

1- انتخاب محصول از بین محصولات شرکتهای ( خارجی ) معتبر تولیدکننده آنتی ویروس .

2- خرید محصول انتخاب شده از شرکت معتبر ( داخلی )  .

درباره خدمات پس از فروش نیز باید گفت کیفیت خدمات پشتیبانی هم در بین شرکتهای داخلی بسیار متفاوت است .

ولی برخی از شرکتها جهت رفاه خریداران مواردی را به صورت مکتوب بر روی وب سایتهای خود آورده اند و این به استفاده بهتر از محصول به خریدار کمک شایانی می کند .

دیسنا :

پایگاه اطلاع رسانی امنیت فناوری اطلاعات ایران








  • دیسنا امنیت اطلاعات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی