دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

بایگانی
دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران .


Kaspersky lab.gif

همانطور که می دانید شرکت روسی کسپرسکی برای تبلیغات و فروش محصولاتش از شیوه های عجیب و البته فریبنده استفاده می کند .

این روشها در هیچ منطقه ای بجزء ایران نتیجه بخش نبود و در ایران نیز کسپرسکی فقط برای چند سال توانست با این شیوه ها بخشی از بازار آنتی ویروس را از آن خود کند و آن هم به لطف پایین بودن سطح دانش و آگاهی کاربران ایرانی بوده است .

اگر یادتان باشد در یادداشتهای قبلی شیوه های مختلف تبلیغاتی کسپرسکی را گفته بودیم :

- ارائه کدهای فعالسازی ( لایسنس ) در اینترنت .
- اغراق و بزرگنمایی درباره ویژگی محصولات و میزان فروش .
- ارائه اطلاعات اشتباه به مشتریان و نمایندگان .
- دزدیدن صوری فرزند موسس شرکت کسپرسکی .
- سفر به قطب شمال و جنوب و جنگلهای کامچاتکا .
- همکاری با بازیگرانی مانند جکی چان .
- راه اندازی سایت موسیقی .
- تبلیغ نسخه های جعلی آنتی ویروس با نام شرکتهای امنیتی معتبر و بین المللی . ( غیر مستقیم )

فکر کنید شرکت ال جی برای بیرون کردن شرکت سونی از بازار به طور غیر مستقیم محصولات جعلی و تقلبی سونی را از طریق مجاری که در اختیار دارد در بازار توزیع کند .

کسپرسکی دقیقآ همچین کاری را بارها تکرار کرده و یا از اشخاص و شرکتهایی که توزیع کننده نسخه های جعلی بوده به طور غیر مستقیم حمایت کرده است .

- شرکت کردن شخص آقای یوجین کسپرسکی حتی در کوچکترین گردهمایی ها و سمینارها .
- حمله به شرکتهای رقیب و ارائه اطلاعات اشتباه درباره محصولات آنها .
- پرداخت هزینه به نشریات و وب سایتها در ایران جهت انتشار اخبار کذب براساس سیاستهای کسپرسکی .

- درج نامهای جعلی در بخش نمایندگان و همکاران فنی و تجاری و سعی در سوء استفاده از نام و لوگوی شرکتهای معتبر و بین المللی مانند CISCO ، VMWARE و IBM .

- فروش بسته های جعلی آنتی ویروس کسپرسکی برای تبلیغات . ( حتمآ این نسخه ها را به وفور در فروشگاه های کامپیوتری و دست فروشهای سی دی در تهران دیده اید. )

موارد فوق تنها بخشی از فعالیتهای شرکت روسی کسپرسکی بوده است .

ولی جدیدآ به مورد بسیار جالبی برخوردیم .

اگر تا امروز کسپرسکی اقدام به تبلیغ و توزیع آنتی ویروسهای جعلی کرده به طور غیر مستقیم بوده تا کاربران متوجه فریبکاری این شرکت و رابط تبلیغاتیش نشوند .

ولی اینبار کسپرسکی این کار را به طور مستقیم انجام داده است .

حتمآ می پرسید تبلیغ به چه صورتی منتشر شد ؟

این تبلیغ به صورت یادداشتی در وب سایت ویوان نیوز منتشر شده است . 
لینک

شاید بپرسید چه رابطه ای بین این وب سایت با کسپرسکی ( روابط عمومی کسپرسکی )  وجود دارد ؟

وب سایت ویوان نیوز متعلق به شخصی است که علاوه بر مدیریت چند وب سایت در برگزاری کنفرانسها و سمینارهای مختلف هم دستی دارد .

این وب سایت پیش از این با انتشار چند خبر با مطالب اشتباه و کذب درباره آنتی ویروسها و یا تبلیغات برای آنتی ویروسهایی که بر روی ایران قابل ثبت و آپدیت نیستند ثابت کرده براساس یک سیاست دیکته شده حرکت می کند .

البته عمده این خبرها و یادداشتها در طول سال 90 و بعد از آن منتشر شده اند .

یکی از کنفرانسهایی که مدیریت این وب سایت برگزار کرده ، کنفرانس امنیت اطلاعات در سال 89 بود .

در آن کنفرانس 2 سخنرانی و ارائه مقاله توسط کارشناسان شرکت دورانتاش انجام شد و البته این اولین و آخرین همکاری شرکت دورانتاش با ایشان بود .

درست بعد از پایان کنفرانس امنیتی اطلاعات از کارشناسان شرکت دورانتاش برای ایراد سخنرانی و ارائه مقاله در کنفرانس بانکداری الکترونیک که قرار بود چند ماه بعد توسط مجموعه ایشان برگزار شود دعوت شد .

در زمان برگزاری نمایشگاه میامکس که در بازار موبایل ایران برگزار شد ، ایشان مجددآ از کارشناسان شرکت دورانتاش جهت ارائه مقاله و ایراد سخنرانی دعوت کردند .

ولی جالب اینکه حدود 1 ماه پیش از برگزاری کنفرانس دیگر به مکاتبات و تماسهای کارشناسان شرکت دورانتاش که در حال هماهنگی با مسئولین کنفرانس بودند پاسخی داده نشد که این مسئله تعجب برانگیز بود !

هرچند وجود ابهام در پاسخ ندادن به تماسهای کارشناسان شرکت دورانتاش طولی نکشید ، وقتی که مشخص شد فروشندگان کسپرسکی و همکارانشان در این کنفرانس به صورت گسترده شرکت دارند .

دقیقآ اتفاقی که هنگام چاپ آگهی شرکت دورانتاش در نشریه به ظاهر معتبر عصر ارتباط افتاد .

شرکت دورانتاش در زمانی که نماینده کسپرسکی بود سفارش یک آگهی به نشریه عصر ارتباط داد ( به عنوان مسئول تبلیغاتی شرکت تریلیوم در ایران ) و این آگهی چاپ شد .

ولی بعد از اعتراض موسسه دیده بان آی تی و دیگر نمایندگان کسپرسکی به این نشریه مشخص شد این نشریه از این به بعد یا به طور کلی دیگر با شرکت دورانتاش همکاری نداشته باشد و یا آگهی های شرکت دورانتاش با هماهنگی کسپرسکی منتشر کند !

بماند که شواهدی نشان می داد این نشریه در صدد بوده هزینه آگهی ها را گرفته ولی چاپ نکند ولی مسائلی باعث شد که این نشریه از خیر این کار بگذرد و برای خود دردسر درست نکند .

شرکت دورانتاش چند ماه بعد از انتشار آگهی اول و در حالی که از توافقات پشت پرده این نشریه و کسپرسکی آگاه نبود ، سفارش یک آگهی بسیار کوچک را به این نشریه داده و هزینه آن را نیز پرداخت کردند .

البته در این آگهی لوگوی کسپرسکی فقط یکی از لوگوها بود و تمرکز پیام تبلیغاتی آگهی بیشتر بر روی نام و گارانتی دورانتاش بود .

عدم درج آگهی شرکت دورانتاش در هفته نامه عصر ارتباط و دلایل آن


این آگهی در زمان مورد نظر چاپ نشد !!

در ابتدا مدیران هفته نامه عصر ارتباط چاپ یک آگهی کوچک شرکت دورانتاش را جدی نگرفته بودند .

پس چه اتفاقی افتاد که آگهی منتشر نشده بود ؟

در روز آخر که قرار بود نشریه برای چاپ به چاپخانه ارسال شود یکی از کارمندان نشریه عصر ارتباط در ارتباط با یکی از نمایندگان کسپرسکی سفارش آگهی دورانتاش را اطلاع داده بود .

طبق گفته های منشی دفتر هفته نامه عصر ارتباط ، الارقم هماهنگی این نشریه با کسپرسکی در عرض کمتر از 1 ساعت 4-5 نفر از مدیران شرکتهای توزیع کننده کسپرسکی در دفتر این نشریه حاضر شدند تا مدیر نشریه را متقاعد به عدم چاپ همین آگهی کوچک کنند .

هرچند آن آگهی بعد از ماجراهای بسیار با 3 هفته تاخیر به چاپ رسید .

آنچه مشخص است در مورد همایش بانکداری الکترونیک نیز همین اتفاق افتاد و کسپرسکی به هر طریق ممکن مدیر کنفرانس را متقاعد به عدم همکاری با شرکت دورانتاش کرده بود .

سوال این است چرا شرکت کسپرسکی تا این حد از شرکت دورانتاش ترس و واهمه دارد که حتی چاپ یک آگهی 10 در 5 سانتیمتر را هم قادر نیست تحمل کند و هر آنچه مدیران نشریات و وب سایتها از آنها می خواهند بر آورده می کنند ؟

ولی این تنها ارتباط بین وب سایت ویوان نیوز با شرکت کسپرسکی نبود .

اخیرآ موسسه دیده بان آی تی ( مدیر وب سایت افتانا ، دفتر روابط عمومی کسپرسکی ، دبیر کمیسیون افتا نظام صنفی رایانه ای و نویسنده در چند وب سایت و نشریه دیگر ) در صدد برگزاری همایشی با عنوان " همایش مدیریت کارآفرینی در فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران " است که لوگوی وب سایت ویوان نیوز هم در بین حامیان آن دیده می شود .


کاری به این مسئله که نیت از برگزاری همچین کنفرانسی احتمالا کسب اعتبار از دست رفته توسط این موسسه است نداریم .

ولی مشخص است بعد از حدود 2 سال همکاری این وب سایت با کسپرسکی ، مجموعه ویوان نیوز  همکاری که تا دیروز به صورت پنهانی صورت می گرفته را آشکار کرده است .  
لینک

به سادگی می توان نتیجه گرفت انتشار اخبار کذب و ارائه لایسنسهای جعلی و کرک شده در وب سایت ویوان نیوز نمی تواند بدون هماهنگی با کسپرسکی و مدیریت موسسه دیده بان آی تی صورت گرفته باشد .

به نظر شما چه اتفاقی افتاده است که کسپرسکی حتی در ایران مجبور شده از شیوه اخبار آنتی ویروسهای جعلی و لایسنسهای سرقتی برای تبلیغاتش استفاده کند ؟ آن هم به طور مستقیم و رسمی ؟!

اگر یادتان باشد زمانی یکی از مدیران شرکتهای فروشنده کسپرسکی در مصاحبه ای گفته بود نسخه های جعلی به طور رسمی توزیع خواهند شد و ظاهرآ خود کسپرسکی دست به این کار زده است .


لینک


درباره موسسه دیده بان آی تی :

در ابتدای ورود کسپرسکی به ایران بجزء تبلیغات کسپرسکی مربوط به شرکت آواژنگ ، دیگر تبلیغات این شرکت روسی با نام دیده بان آی تی ( دفتر روابط عمومی کسپرسکی ) منتشر می شد .

هرچند شرکت کسپرسکی و دفترش در امارات سعی داشتند هرگونه ارتباط با این موسسه را به دلیل فعالیتهای غیر قانونی و غیر اخلاقیش منکر شوند و شرکت آواژنگ نیز از همان ابتدا سعی کرد ارتباطی با این موسسه نداشته باشد .

آواژنگ نام دیده بان آی تی را حذف کرد .

این موسسه وظیفه چاپ و انتشار خبر و تبلیغات برای کسپرسکی را داشت و ظاهرآ دارد .

بعد از اینکه شرکت دورانتاش پیشنهاد همکاری شرکت کامگارد را قبول نکرد و بدتر اینکه اقدام به معرفی و عرضه محصولات شرکتهای معتبر و بین المللی در ایران کرد ، این موسسه وظایف جدیدی را بر عهده گرفت .

- حمله به شرکت دورانتاش و محصولات ارائه شده توسط این شرکت ( مستقیم و غیر مستقیم ) .
- انتشار اخبار و گزارشات کذب و تلاش برای فریب کاربران ایرانی .
- ارائه اطلاعات اشتباه به نمایندگان و مخصوصآ خرده فروشان و تلاش برای بدبین کردن خرده فروشان به شرکت دورانتاش .
- هماهنگی و پرداخت هزینه به وب سایتها و نشریات برای انتشار خبر براساس سیاستهای کسپرسکی .

از جمله فعالیتهای این موسسه بوده است .

برای مثال در زمانی که شرکت دورانتاش نماینده و رابط تبلیغاتی شرکت پاکستانی تریلیوم در منطقه ایران ، پاکستان و افغانستان شد ، به سفارش این موسسه در چندین وب سایت و نشریه خبری منتشر شد که کدهای فعالسازی کسپرسکی متعلق به پاکستان جعلی است .

سپس مدیر این موسسه که پیش از این تبلیغات را فقط در چند وب سایت و نشریه مخصوصآ ایتنا منتشر می کرد ، وب سایتی با نام افتانا تاسیس کرد تا سیاستهای کسپرسکی را منسجم تر از گذشته به پیش ببرد و سعی کرد برای پیشبرد اهداف کسپرسکی از دیگر شرکتهای توزیع کننده آنتی ویروس هم بهره ببرد ( پاندا - بیت دفندر - و چند فروشنده که نسخه های جعلی آنتی ویروس را توزیع می کردند . )

هر چند ادامه فعالیتهای این موسسه که باعث بدنامی آن شده بود باعث شد حتی شرکت کسپرسکی هم در تائید این موسسه به عنوان رابط تبلیغاتی و یا دفتر روابط عمومی شانه خالی کرده و دیگر اخباری با نام این موسسه برای کسپرسکی منتشر نشود .

شاید اگر اطلاع رسانی دیسنا و شرکت دورانتاش نبود ، هیچگاه کاربران و فروشندگان ایرانی متوجه بسیاری از فریبکاری های کسپرسکی نمی شدند .

مثلا در قضیه بلاک شدن اشتباهی کدهای فعالسازی کسپرسکی اگر شرکت دورانتاش اطلاع رسانی نکرده بود ، هر کاربری که لایسنسش بلاک شده بود فکر میکرد فقط لایسنس خودش مسدود شده و متوجه نمی شد که بر اثر اشتباه کسپرسکی بوده که لایسنسش بلاک شده و متوجه نمی شد که کسپرسکی کلاهبرداری کرده است .

بماند که برخی با بی شرمی هر چه تمامتر با انتشار اخبار کذب به این شرکت روسی برای کلاهبرداری کمک کردند و تازه همینها حرف از ساماندهی شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس می زنند و حالا اقدام به انتشار آنتی ویروسهای جعلی و لایسنسهای سرقتی می کنند .


لینک

اخبار مرتبط :


اهداف پیدا و پنهان کارگروه ویژه ساماندهی استفاده از آنتی‌ویروس‌های خارجی

دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران .











البته وقتی این فعالیتهای کسپرسکی همراه شد با مسدود کردن اشتباهی لایسنس آنتی ویروسهای خانگی و عدم تعویض آنها و یا عودت هزینه و کلاهبرداری از کاربران ، ارائه نسخه های آنتی ویروس با باگهای بسیار زیاد ، ضعف در شناسایی و مقابله با تهدیدات سایبری مختلف و مخصوصآ تهدیدات پیچیده ، ارائه آپدیتهای اشتباه بسیار فاجعه بار مخصوصآ بر روی نسخه های تحت شبکه و اصلاح آپدیت در فاصله زمانی بسیار زیاد و حتی چند روزه این شرکت دچار وضعی شد که هیچگاه فکرش را هم نمی کرد .

همه موارد فوق دست به هم داد تا این شرکت نه تنها بخش قابل ملاحظه ای از نمایندگان معتبر خود را از دست بدهد ، بلکه باعث شد برخی مدیران دفاتر منطقه ای نیز این شرکت را ترک کرده و حتی منجر به تعطیلی برخی دفاتر شود .

ولی کسپرسکی هنوز امید خود را از دست نداده و با افزایش پرداختها به وب سایتها و نشریات و حتی خبرگزاریها و استخدام کارمندان ایرانی در دفتر اماراتش سعی دارد تا کاربران را مجددآ به استفاده محصولاتش ترغیب کند .


کسپرسکی در ابتدا به خوبی از تلاشهای و تبلیغات شرکت آواژنگ استفاده کرد و البته بعد از چند وقت با نماینده کردن 2 شرکت پارس آتنا دژ و دوران از این شرکت تشکر کرد .

کسپرسکی که می پنداشت تنها آنتی ویروس معتبر در ایران است محصولاتش را با قیمتهای بسیار گذاف عرضه کرد و برخی محصولات را نیز در ایران ارائه نمی داد تا مصرف کنندگان ایرانی هزینه بسیار بیشتری برای آنتی ویروسهای این شرکت روسی پرداخت کنند .

در حالی که حدود سال 1387-88 محصول اینترنت سکیوریتی کسپرسکی 3 کامپیوتره در ایران حدود 120 هزار تومان ( 140 دلار ) به کاربران ارائه می شد ، همین محصول را در هند و چین زیر 20 دلار به مصرف کننده ارائه می داد .

و در زمانی که کسپرسکی در دیگر کشورها نسخه های بیزینس را به جای نسخه های Small Office  با قیمتهای بسیار نازل عرضه می کرد ، در ایران مصرف کنندگان مجبور بودند برای همان آنتی ویروس حدود 4 برابر هزینه کنند .


البته نباید فراموش کنیم توزیع آنتی ویروس جعلی و یا لایسنسهای کرک شده توسط شرکتهای به ظاهر خوشنام کمک شایانی به رشد فروش کسپرسکی در ایران کرد .

مثلا کاربری که نسخه های جعلی آنتی ویروسهایی مانند سایمنتک ( نورتون ) و مکآفی و یا دیگر آنتی ویروسها را نصب می کرد به دلیل اینکه نمیدانست با دست خودش نسخه جعلی نصب کرده ، بعد از اینکه نسخه های اصلی و یا تریال کسپرسکی را نصب می کرد فکر می کرد که کسپرسکی خیلی آنتی ویروس خوبی است .

ولی در 2-3 سال اخیر ارائه محصولات امنیتی شرکتهای بین المللی به صورت معتبر و از طرفی ارائه محصولات با کیفیت تر توسط دیگر شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس باعث شده تا کسپرسکی هم قیمتهای محصولات خود را به شدت کاهش دهد و هم راهکارهای بیشتری را با قیمتهای کمتری به مصرف کنندگان ایرانی ارائه دهد .

البته کاهش قیمتهای کسپرسکی باعث نشده این شرکت دست از تبلیغات فریبنده و دروغین خود بردارد .

هرچند باید گفت که شیوه های قدیمی به دلیل افزایش آگاهی کاربران ایرانی دیگر کارکرد خود را از دست داده و از طرفی این شرکت به دلایلی قادر نیست قیمت محصولات خود را که از کانالهای به ظاهر رسمی ارائه می شوند دیگر بیش از این کاهش دهد .

ولی آنچه فکرش را هم نمی کردیم ارائه لایسنسهای جعلی و کرک توسط کسپرسکی نه در وب سایتهای خارجی و عمومآ چینی ، بلکه در ایران و به سفارش رابط تبلیغاتی این شرکت در ایران است !

دیسنا
  • دیسنا امنیت اطلاعات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی