چرا هنگام خرید محصولات نرم افزاری ( آنتی ویروس ) و ابری اعتبار فروشنده بسیار مهم است .
چهارشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۰، ۰۳:۲۳ ق.ظ
دیسنا - خبرگزاری امنیت فناوری اطلاعات
به گزارش دیسنا ( پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران ) ، کاربران هنگام خرید محصولات نرم افزاری و امنیتی مانند آنتی ویروس باید نکات بسیاری را در نظر بگیرند تا در نهایت از خرید خود راضی باشند .1- اعتبار شرکت تولیدکننده محصول یا ارائه کننده سرویس
2- کیفیت محصول یا سرویس
3- امکانات محصول یا سرویس
4- خدمات پشتیبانی محصول یا سرویس ( گارانتی )
5- سرعت و تعهد پاسخگویی شرکت فروشنده
6- سرعت و کیفیت پاسخگویی شرکت تولیدکننده
7- سیستم تحویل لایسنس و کد فعالسازی به کاربر نهایی ( خریدار )
8- اعتبار عرضه کننده و فروشنده محصول یا سرویس
9- اطمینان از معتبر بودن محصول یا سرویس ( به تعداد و زمان اعتبار مورد نیاز خریدار صادر شده باشد . )
10- اطمینان از این مورد که محصول یا سرویس بعد از خرید نیز معتبر می ماند . ( به دیگران فروخته نمی شود . )
11- قابلیت ثبت ( رحیستر ) و آپدیت ( بروزرسانی ) به طور مستقیم از ایران . ( منظور این نیست که نماینده رسمی داشته باشد . )
( تا لحظه درج این خبر متاسفانه فقط محصولات 2 شرکت مک آفی و پی سی تولز در ایران قابل استفاده نمی باشند که امیدواریم محدودیتهای این 2 شرکت نیز رفع شود . )
یکی از دلایلی که از کلمه سرویس استفاده شده است ، این مورد است که دیگر بسیاری از محصولات هم اکنون به صورت سرویس ارائه می شوند و نه سخت افزاری می باشند و نه نرم افزاری تحویل کاربر می شود .
مانند خدمات و سرویسهای امنیتی و ذخیره سازی ابری و Cloud و سرویسهای SaaS .
همانطور که می بینید بیشتر موارد فوق به اعتبار تولیدکننده و یا فروشنده و گارانتی کننده ( ارائه دهنده خدمات پشتیبانی ) مربوط می شود و اینکه شرکتی در آن منطقه نماینده رسمی داشته باشد و یا نداشته باشد تاثیری در شکل خرید و یا انتخاب محصول نخواهد ندارد .
همچنین مسائله دیگری که باید به آن اشاره نمود عضویت شرکت ارائه دهنده محصول در برخی سازمانها می باشد .
آیا نظام صنفی رایانه ای و یا عضویت در شورای عالی انفورماتیک و یا دیگر تشکلها می تواند تضمین کننده این باشد که اولا محصول معتبر به کاربر تحویل شود و یا در درجه بعدی محصول با کیفیت به کاربر پیشنهاد و ارائه شود ؟ قطعآ خیر .
مثال بسیار ساده :
متاسفانه برخی کاربران یادداشت فوق را کمی مبهم می دانند که ما مجبوریم از مثال استفاده کنیم :
1- کسپرسکی : 100 خرده فروش و نماینده رسمی دارد - دفتر جعلی روابط عمومی دارد .
مشکلات :
- بلاک نمودن اشتباهی لایسنسها . ( عدم تعهد در قبال مشتریان و حتی همکاران )
- آپدیت اشتباه بر روی نسخه های تحت شبکه Enterprise
- عدم پاسخگویی و عدم اطلاع رسانی مناسب به دلیل آپدیت اشتباه
- تاخیر 3 روزه در اصلاح آپدیت
- عدم پاسخ گویی شرکت مادر کسپرسکی و دفتر این شرکت در خاورمیانه به کاربران ایرانی .
- عدم پاسخگویی شرکت فروشنده در ایران . ( البته تقصیر خودشان نیست ، مشکل این است که محصولات ضعیفی را به کاربران پیشنهاد و ارائه می دهند .
- عدم پاسخگویی در قبال مشکلات نرم افزاری .
- عدم ارائه نرم افزار مناسب .
- قدرت پایین شناسایی ویروسها و تهدیدات مخصوصآ تهدیدات پیچیده .
- عدم مدیریت منابع سیستم .
- کیفیت بسیار پایین نرم افزارها .
- آپدیت برنامه به صورت اتوماتیک ندارد .
( باید به صورت مداوم به وب سایت کسپرسکی سر بزنید و نسخه جدید را دانلود کرده ، نسخه قبلی را از روی سیستم برداشته ، ریست کنید ، نسخه جدید را نصب کنید ، آپدیت کنید ، تنظیمات را انجام دهید . )
- عدم ارائه خدمات فنی و پشتیبانی سریع و بلادرنگ .
- عدم تعویض لایسنسهای بلاک شده توسط شرکت مادر کسپرسکی . ( کلاهبرداری از مشتریان )
- فروش بسته های خالی به کاربران . ( در نهایت نماینده مجبور شد کارت لایسنس را بر روی بسته بچسباند . )
آیا سازمانها و نهادهایی که در بخشهای بالاتر این یاداشت نامشان برده شده توانستند حقوق از دست رفته کاربران ایرانی را به آنها بازگردانند ؟؟ متاسفانه خیر .
2- فروشندگان محصولات جعلی ولی با نام اصلی .
- تجربه سالها فروش محصولات آنتی ویروس جعلی با نامهای سمانتک ( سایمنتک ) و مک آفی و کلاهبرداری از کاربران .
- مورد حمایت نمایندگان شرکتهای که در ایران به شکل رسمی فعالیت می کنند .
- کاربران را نسبت به محصولات کمپانی بزرگ و معتبر بین المللی بدبین می کنند .
موارد فوق به خوبی ثابت می کند خرید محصولات امنیتی و نرم افزاری معتبر و اصلی در ایران همواره چالشی برای کاربران و شرکتها و سازمانها بوده است .
دیسنا - خبرگزاری امنیت فناوری اطلاعات
- ۹۰/۰۶/۲۳