دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

بایگانی

سانسور اخبار امنیت با طعم خیانت + چند خبر

شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۶ ب.ظ

 سانسور اخبار امنیت با طعم خیانت + چند خبر


دیسنا - وب سایت خبری و آموزشی شرکتها و محصولات آنتی ویروس



در سالهای اخیر شرکتها و سازمانهای ایرانی دچار مشکلات بسیاری به دلیل آلوده شدن به ویروسها و حملات سایبری شده اند .

آسیب دیدگی اطلاعات و تجهیزات شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصی توسط ویروسهایی مانند  فلیم ، مینی فلیم ، استاکس نت ، دوکو و ... و آسیب دیدگی اطلاعات شرکتها و سازمانها با باج افزارها و حملات سایبری که به وب سایتها و سرورهای ایرانی شد و در نهایت آتش سوزی های چند ماه اخیر در مجتمع های پتروشیمی و پالایشگاهی مسئله ایست که باعث شده تا امنیت سایبری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد .

ولی دلایل بروز این مشکلات کجاست ؟

دلایل بروز این مشکلات هر چه هست به ضعف سیاستهای امنیتی و مصرف محصولات امنیتی و ضد ویروسی برمیگردد که کیفیت مناسبی ندارند و در برخی موارد حتی نسخه اصلی نیستند .

ولی چرا محصولات نامناسبی توسط این شرکتها استفاده می شود ؟

دلایل متعددی باعث شده تا برخی شرکتها و سازمانهای ایرانی از محصولات نامناسب استفاده کنند .

- ناآگاهی مدیران فناوری و شبکه

متاسفانه بیشتر مدیران فناوری و شبکه ( ادمین ها ) اطلاعات درست و موثقی درباره شرکتهای امنیتی و محصولات آنها ندارند .
بخشی از این مشکل به بی تفاوتی مدیران به مسئله امنیت برمیگردد .

ولی یکی دیگر از دلایل که مهمترین دلیل است برمیگردد به لابی و زد و بندهایی که بین برخی شرکتها و رسانه ها در جریان است .

عدم انتشار اخبار و گزارشات شرکتهای پیشرو و مطرح امنیتی و سانسور و دستکاری اخبار از جمله مواردی است که ما به طور وضوح در حوزه امنیت سایبری با آن روبرو هستیم و باعث شده مدیران فناوری و شبکه برخی شرکتها و سازمانها از وجود محصولات غولهای امنیتی در ایران آگاهی نداشته باشند .

جالب است بدانید حتی برخی شرکتها بابت عدم انتشار آگهی های شرکتهای رقیب به رسانه ها وعده های مالی میدهند .

دقیقآ همین اتفاق زمانی افتاد که هفته نامه به ظاهر معتبر " عصر ارتباط " سعی داشت تا آگهی شرکت دورانتاش را به دلیل زد و بند و لابی با برخی شرکتهای فروشنده ضد ویروس مخصوصآ فروشندگان کسپرسکی چاپ نکند .

هر چند آن آگهی 20 هزار تومانی که اندازه اش 4  در 5 سانتی متر بود در نهایت با 3 هفته تاخیر منتشر شد  ، ولی آخرین آگهی بود که از شرکت دورانتاش در رسانه ها دیدیم و پس از آن اکثر رسانه ها با دریافت مبالغی از برخی شرکتها مخصوصآ کسپرسکی ، آگهی ها و اخبار شرکت دورانتاش را منتشر نکردند .

- قیمت

قیمت یکی دیگر از معیارهای برخی شرکتها و سازمانها برای خرید محصولات می باشد .

در حالی که در حوزه امنیت و ضد ویروس و لایسنسینگ ، قیمت دارای اهمیت نیست .

آنچه در این حوزه دارای اهمیت است ، کیفیت محصول و اعتبار شرکت ایرانی است که محصول را در داخل کشور توزیع میکند .

همین دلیل باعث شده تا به بسیاری از شرکتها و سازمانهای خریدار نرم افزارهای آنتی ویروس ، یا محصولات جعلی و تقلبی ارائه شود و یا محصول اصلی می باشد ، ولی به لحاظ کیفیت و برند مناسب نیست .

متاسفانه در پشت پرده توزیع ضد ویروسهای جعلی و تقلبی ( Fake AV ) و هدایت کاربران به سمت مصرف محصولات ضد ویروس جعلی یا فاقد کیفیت مناسب ، برخی شرکتها و نمایندگانشان که اتفاقآ از اعضای اصلی سازمان نظام صنفی رایانه ای هستند ، نقش پر رنگی دارند .


آنچه باعث تاسف بیشتر است ، حمایت جدی سازمان نظام صنفی رایانه ای مخصوصآ سازمان نصر تهران و کمیسیون افتا و برخی زیر مجموعه های سازمان فناوری اطلاعات ایران از این شرکتهاست که باعث شده کاربران و مدیران فناوری و شبکه و امنیت به  دلیل دریافت نکردن اطلاعات معتبر حوزه امنیت سایبری از رسانه های داخلی ، قادر به اتخاذ تصمیمات صحیح و درست در حوزه امنیت سایبری نباشند و دچار اشتباهات استراتژیک و خطرناکی شوند .

- سیاستهای کشورهای بیگانه

ولی نباید سیاستهای کشورهای بیگانه را از نظر دور داشت .


همانقدر که روسها تمایل به فروش محصولاتشان در ایران دارند ( به لحاظ اقتصادی ) ، کشورهای قدرتمند فعال در حوزه امنیت سایبری علاقه ندارند تا شرکتها و سازمانهای ایرانی از محصولات شرکتهای معتبر و پیشرو امنیتی استفاده کنند . ( سیاسی و اقتصادی و اجتماعی )

همکاری خبری رسانه های آمریکایی مانند رویترز با کسپرسکی در زمینه شارژ خبری حمله سایبری Strider که با نامهای ProjectSauron و Remsec نیز از آن یاد شد و همزمانی خاصی با حساس شدن پدافند غیر عامل و مرکز فضای مجازی در مورد انفجارهای مراکز نفتی و گازی ، به خوبی نشان میدهد ، کشورهای بیگانه نگران کنار گذاشتن محصولات شرکتهایی مانند کسپرسکی از شبکه های ایرانی هستند و تلاش میکنند به هر شکل ممکن برای مدیران ایرانی مصرف محصولات ضعیف و فاقد کیفیت توجیح داشته باشند و کسپرسکی را شرکتی قدرتمند و معتبر نشان دهند .

متاسفانه رسانه های بین المللی در بیشتر موارد سعی کرده اند به کسپرسکی کمک کنند .

ولی آیا کمک به کسپرسکی روی فروش محصولات این شرکت در سطح بین المللی تاثیری داشته ؟

باید گفت متخصصین فناوری و مدیران شرکتها و سازمانهای کشورهای خارجی دوره های خاصی رو در زمینه شیوه های در آمان ماندن از تبلیغات ناسالم طی میکنند و نمیتوان آنها را با 4 کمپین خبری و تبلیغاتی گمراه کرد .

هدف این کمپینهای خبری و تبلیغاتی صرفآ کشورهایی مانند ایران است .

البته در یکی دو مورد متخصصین امنیتی نسبت به انتشار اخبار کذب توسط کسپرسکی واکنش نشان دادند ( مینی فلیم >> ترندمیکرو / /  ماسک  >> گراهام کلولی  //  FOX-IT >> Anunak ) ولی در بیشتر موارد اشخاص و شرکتهای فعال در حوزه امنیت در برابر فعالیتهای ناسالم و نادرست کسپرسکی و شرکایش ، فقط سکوت کرده اند و ترجیح داده اند چیزی نگویند .

البته دلیل سکوت آنها این است که علاقه ای ندارند که مصرف کنندگان محصولات امنیتی فکر کنند ، آنها به خاطر فروش محصولات خودشان دارند درباره کسپرسکی افشاگری و اعتراض میکنند .

دقیقآ همین مسئله پیرامون شرکت ایرانی دورانتاش اتفاق افتاد .

این شرکت که یکی از توزیع کنندگان معتبر سرویسهای امنیتی و نرم افزارهای آنتی ویروس در ایران است  ، مدت سه سال یکی از توزیع کننده های کسپرسکی بود ، ولی بعد از مواجه با فعالیتهای ناسالم و نادرست شرکت کسپرسکی دست به افشاگری و انتشار اسناد و مدارک پیرامون این فعالیتها زد و همزمان با دهها شرکت دیگر در کشورهای دیگر ، ارتباط خود را با این شرکت روسی قطع کرد .

این در حالی بود که برخی مصرف کنندگان فکر میکردند این افشاگری ها برای این است که این شرکت ایرانی کاربران را به خرید محصولاتی که عرضه میکند قانع کند .

البته برخی شرکتهای فروشنده ضد ویروس که دورانتاش را رقیب جدی برای خود میدانند در گسترش این طرز تفکر ، نقش زیادی داشتند .

پس با اتفاقاتی که روی داده ، آیا میتوان گفت سانسور و دستکاری اخبار حوزه امنیت سایبری و گمراه کردن کاربران و مخصوصآ مدیران فناوری و شبکه و امنیت شرکتها و سازمانهای ایرانی که همراه با شایعه پراکنی بر علیه شرکتهای معتبر و پیشرو امنیتی بوده ، به نوعی خیانت به کشور است ؟


در چند روز اخیر خبر مربوط به آغاز عرضه رسمی محصولات آنتی ویروس شرکت اف-سکیور در ایران در برخی رسانه ها بازتاب داشته است .

نکات بسیاری درباره این خبر و دلایل انتشار وسیع آن در رسانه های ایرانی مطرح است ولی جالب ترین نکته این است که توزیع کننده اف-سکیور ، نماینده ضد ویروسهایی مانند کسپرسکی ، ایست و آویرا می باشد .

و دوباره این سوال مطرح می شود :  رسانه ها بابت عدم انتشار اخبار و آگهی های شرکت معتبر دورانتاش ، چقدر و از چه اشخاص یا شرکتهایی پول میگیرند و زد و بندهای گروهی و سازمانی در این بین چه نقشی دارد ؟


 - دروغگویی جدید کسپرسکی

خبر دیگری که در چند وقت اخیر در برخی سایتها بازتاب داشته ، همکاری کسپرسکی با وب سایت Hacker One در زمینه شناسایی آسیب پذیری ضد ویروسهای کسپرسکی است .

شرکتهای زیادی با وب سایت Hack One همکاری دارند و خود را در این سایت رجیستر میکنند و از کاربران درخواست دارند تا نقص ها و آسیب پذیری های امنیتی محصولاتشان را گزارش کرده و حتی جایزه بگیرند .

تا اینجا نکته مهمی وجود ندارد .

مسئله اینجاست که کسپرسکی در صفحه ای که به این شرکت اختصاص داده شده ، ادعا کرده بزرگترین شرکت خصوصی تولید کننده آنتی ویروس در دنیاست !!!!

" Kaspersky Lab is the world’s largest privately held vendor of Internet security solutions for businesses and consumers. "

کاربری با نام Amir نسبت به درج این جمله در صفحه کسپرسکی اعتراض کرد و در کمتر از چند دقیقه پاسخی از طرف Hacker One در زیر آن کامنت به شرح زیر ارسال شد .


" Amir , Thanks for your Comment , The Companies Write Their own Security Pages "

پاسخ کوتاه و البته زیرکانه وب سایت Hacker One جالب توجه است .

وب سایت Hacker One به دور از قضاوت گفته که اطلاعات داخل صفحه هر شرکت توسط همان شرکت نوشته می شود و تائید کرده که خود کسپرسکی آن متن را نوشته .

2 نکته وجود دارد :

1- شرکت خصوصی کسپرسکی چطور میزان فروش دیگر شرکتهای خصوصی ( Private Company ) آنتی ویروس را دارد که ادعا کرده ، بزرگترین شرکت است ؟

شرکتهای Webroot ,, Avira , Avast , BullGuard , Bidefender , Comodo , Sophos , ESET و .. شرکتهای آنتی ویروس خصوصی هستند .

2- بر فرض محال که کسپرسکی به اطلاعات فروش دیگر شرکتهای خصوصی تولیدکننده آنتی ویروس دسترسی دارد .

حال این سوال مطرح می شود که از کجا معلوم کسپرسکی در مورد میزان فروشش خودش راست میگوید ؟

مخصوصآ که شرکت کسپرسکی بارها و بارها سابقه دروغگویی و ارائه اطلاعات نادرست دارد .




اخبار مرتبط :

  • دیسنا امنیت اطلاعات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی