خروج تدریجی برخی شرکتهای آنتی ویروس از بازار
پنجشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۰، ۰۵:۱۴ ب.ظ
بعد از آن سرعت رشد استفاده از کامپیوتر و موبایل و همچنین رشد خیره کننده ویروسها و دیگر تهدیدات دنیای دیجیتالی تقاضا برای نرم افزارهای امنیتی و ضد ویروس را چند برابر افزایش داد .
این رشد باعث شد تا بجزء چند شرکت مطرح و قدرتمند امنیتی که به کاربران سرویسها و نرم افزارهای امنیتی ارائه می دادند ، شرکتهای دیگری نیز به حوزه آنتی ویروس وارد شوند .
با ظهور شرکتهای جدید در سالهای اخیر ، رقابت سخت و نفس گیری بین آنها وجود داشته است .
این رقابت در میان شرکتهای قدرتمندتر و بزرگتر نه تنها بر سر کسب سهم بیشتری از بازار بوده ، بلکه این شرکتها سعی نمودند تا با ارائه سرویسها و محصولات جدید هم با تهدیدات جدید و پیشرفته مقابله نمایند و هم اینکه نیازهای حال و آینده کاربرانشان را پاسخگو باشند که بدیهیست این موضوع باعث افزایش سهم آنها از بازار امنیت نیز می شود .
شرکتهای تازه تاسیس و کوچکتر نیز که عمومآ فقط چند محصول ضد ویروس ارائه می دهند تلاش خود را نموده اند که سهم خود از بازار آنتی ویروس را افزایش دهند .
ولی آنچه مشخص است در بخش آنتی ویروسهای تحت شبکه هنوز شرکتها و سازمانها به چند شرکت امنیتی و معتبر خاص اعتماد دارند و از مهاجرت به محصولات دیگر شرکتها خودداری می کنند که امری بدیهیست .
در بخش آنتی ویروسهای خانگی هم تا حدی وضع به همین منوال است ، با این تفاوت که کاربرانی که جدیدآ به دنیای دیجیتالی راه یافته اند ملاکهای متفاوتی برای خرید محصولات آنتی ویروس دارند و این موضوع باعث شده بخشی از این کاربران به خرید محصولات شرکتهای کوچکتر و تازه روی بیاورند .
البته شاید بهتر باشد بگوییم که این دسته از کاربران اصلا ملاکی برای خرید محصولات آنتی ویروس ندارند و بیشتر براساس توصیه یک دوست ، فروشنده و یا قیمت اقدام به خرید آنتی ویروس می کنند .
از طرفی رشد بازار امنیت در سالهای اخیر به شکلی بوده که الارقم تاسیس شرکتهای جدید ارائه دهنده آنتی ویروس ، شرکتهای قدیمیتر و قدرتمند تر نه تنها با کاهش فروش روبرو نبوده اند ، بلکه با افزایش فروش نیز روبرو بوده اند ، ولی طبیعیست که شرکتهای آنتی ویروس جدید بخشی از کاربران جدیدی را که عمومآ نیز در کشورهای جهان سوم و توسعه نیافته می باشد را به خود جذب نموده و این مسئله باعث شده مثلا به جای اینکه شرکتهای بزرگ رشد 50 یا 100% را تجربه کنند ، هر ساله رشدی معادل 10 تا 20% را تجربه کنند .
البته همین رشد 10 یا 20% نیز کم نیست .
برای نمونه یک شرکت 2 میلیارد دلاری وقتی با 20% رشد مواجه شود رشدی معادل 400 میلیون دلار را تجربه می کند ، در حالی که یک شرکت 10 میلیون دلاری وقتی رشد 20% را تجربه کند این رقم به حدود 2 میلیون دلار می رسد که در مقابل رقم 400 میلیون دلار بسیار ناچیز است .
ولی رشد تهدیدات و افزایش انواع تهدیدات در سالهای 2008/2009/2010/2011 باعث شده تا شکل فروش محصولات آنتی ویروس خانگی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد .
در این بین شرکتهای بزرگتر و معتبرتر توانسته اند به خوبی به کاربران ثابت کنند خرید یک محصول امنیتی مجموعه ای از سرویسهاست .
- محصول با کیفیت - خدمات پشتیبانی سریع و مناسب - چت آنلاین - اطلاع رسانی سریع و به موقع - رعایت ادب و احترام هنگام ارائه پشتیبانی به کاربر - ارائه اطلاعات صحیح و درست به کاربر - استفاده از برترین تکنولوژی های امنیتی و آی تی - حفظ اطلاعات کاربران در همه مراحل خرید ، تمدید و پشتیبانی - سیاستهای صحیح فروش ، پشتیبانی و برخورد با مشتریان - اعتراف به اشتباه و سعی در جبران نمودن آن و دهها عامل دیگر باعث می شود تا یک شرکت امنیتی بتواند همواره قابل اعتماد برای کاربران باشد و مهمتر از آن مورد اعتماد بماند .
میزان دانش و آگاهی کاربران نیز نسبت به 1 یا 2 سال پیش بیشتر شده و این موضوع باعث شده تا در انتخابهای خود سختگیرانه تر و با دقت بیشتری تصمیم گیری کنند و به سادگی هر محصولی را جزء انتخابهای خود وارد نکنند .
با یک نگاه کلی به بازار در کشورهای در حال توسعه می توان نکات بسیاری را مشاهده نمود.
یک نمونه آن بازار کشور امارات می باشد .
به خوبی می توان مشاهده نمود که محصولات شرکتهایی مانند بیت دفندر و آویرا که کمی بعد از کسپرسکی وارد بازار این منطقه شده اند به دلیل فشارهای موجود در حال خروج از بازار می باشند و سعی نموده اند با ارائه 1 لایسنس اضافه و یا اضافه نمودن 1 سال لایسنس رایگان ، نظر کاربران را به خود جلب کنند .
آنتی ویروس تازه وارد آلمانی جی دیتا نیز نه تنها وضعش بهتر از شرکتهای فوق نیست ، بلکه در بسیاری از موارد بدتر است .
محصولات این شرکت که در حال حاضر از 2 موتور ویروس یاب بیت دفندر و آوست استفاده می کند ، فقط در یک فروشگاه در کل امارات قابل خرید است ( فروشگاه گلدن سیستم در Computer Plaza ) .
این شرکت محصولات این شرکت آلمانی را به صورت لایسنس 2 ساله با همان قیمت لایسنس 1 ساله ارائه می دهد ، ولی باز نتوانسته در بین کاربران و حتی در بین خرده فروشان جایی برای خود باز کند و می توان گفت پیش از ورود به بازار ، در حال خروج از آن است .
وضعیت آنتی ویروس نود32 نیز مشابه شرکتهای فوق است و با ارائه لایسنس اضافه و در برخی کشورها رایگان سعی نموده کاربرانی را به استفاده از محصولات خود ترغیب نماید .
ولی کسپرسکی شیوه دیگری برای جذب کاربران در پیش گرفته است .
این شرکت سعی نموده خود را متمایز از دیگر شرکتهای کوچک آنتی ویروس نشان دهد و بجای اینکه لایسنس رایگان به کاربران ارائه دهد ، تخفیف همکاران را افزایش داده و به ازای خرید محصولاتش ، بسته های رایگان در اختیار همکاران قرار می دهد .
برای نمونه خرده فروشی که درخواست خرید 20 بسته محصول کسپرسکی داشته باشد ، با همان قیمت 40 بسته محصول دریافت می کند .
با این شیوه سود فروشنده افزایش یافته و به دلیل سود بالاتر و تعداد بسته محصول بیشتر که در اختیار فروشنده است ، آن فروشنده سعی در فروش محصول کسپرسکی می نماید .
از طرفی به دلیل اینکه مانند دیگر شرکتها ، لایسنس اضافه در اختیار مصرف کننده قرار نگرفته است ، پرستیژ شرکت کسپرسکی نیز حفظ شده و کسپرسکی به مانند گذشته می تواند جار بزند که خیلی معتبر است و رشد زیادی داشته است .
در این روش راضی کردن کاربر به خرید محصول آنتی ویروس ( کسپرسکی ) به فروشنده واگذار شده است .
در سفری به امارات با چند فروشنده محصولات آنتی ویروس صحبتهایی داشتیم که در کنار مشاهده نوع و شکل محصولات ارائه شده در فروشگاه ها وضعیت کلی بازار آنتی ویروس امارات که شاید بتوان آن را ویترینی از بازار منطقه دانست دستگیرمان شد .
در صحبت با یکی از فروشنده های محصولات آنتی ویروس در مرکز کامپیوتر دبی ( Computer Plaza ) که محصولات شرکتهایی مانند سایمنتک ( نورتون ) ، کسپرسکی ، بیت دفندر و آویرا و غیره را به فروش می رساند به موارد جالبی پی بردیم .
وقتی ما از این فروشنده درخواست کردیم تا یک محصول بسیار خوب و با کیفیت به ما پیشنهاد دهد و حتی خودمان اشاراتی به محصول نورتون 360 داشتیم ، در حالی که محصول نورتون 360 شرکت سایمنتک را در سبد کالایی خود داشت ، اقدام به معرفی محصول اینترنت سکیوریتی شرکت کسپرسکی نمود ، که باعث تعجب و حیرت ما شد .
جدا از بحث کیفیت و مقایسه محصول ، با توجه به اینکه ما خودمان را متمایل به خرید محصول نورتون نشان دادیم فروشنده باید همان محصول را به ما می فروخت ، ولی فروشنده حاضر بود وقت بگذارد و ما را راضی به خرید محصول کسپرسکی نماید .
همه کاربران می دانند اصولا محصولات کسپرسکی نه از لحاظ کیفیت و نه اعتبار و نه خدمات پشتیبانی قابل مقایسه با محصولات آنتی ویروس نورتون متعلق به شرکت سایمنتک ( غول معتبر عرضه کننده آنتی ویروس ) نیستند .
این مسئله و مشاهده مواردی دیگر مانند شکل تبلیغات کسپرسکی در ماههای اخیر به خوبی نشان می دهد کاربران کمتری برای خرید آنتی ویروس به سراغ محصولات شرکتهای تازه تاسیس و کوچک می روند و ترجیح می دهند ریسک نکرده و با خرید محصولات کمپانی های بزرگ و معتبر بین المللی هم محصول با کیفیت و معتبری استفاده نمایند و هم اینکه اگر با مشکلی مواجه شدند خدمات پشتیبانی مطمئنی را دریافت نمایند .
و یا اینکه ناگهان لایسنسهایشان بلاک نشود و کسی نیز پاسخگو نباشد .
ارائه شده توسط :
واحد تحلیل و بررسی بازار خاورمیانه و غرب آسیا دیسنا
دیسنا
خبرگزاری امنیت اطلاعات ایران
www.DISNA.ir
- ۹۰/۱۰/۱۵