دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

ارائه آخرین اخبار و اطلاعات درباره شرکتها و محصولات آنتی ویروس

بایگانی

خروج تدریجی برخی شرکتهای آنتی ویروس از بازار

پنجشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۰، ۰۵:۱۴ ب.ظ


به گزارش  دیسنا ( پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران ) ، حدود 20 سال پیش اولین نرم افزار آنتی ویروس به بازار ارائه شد .
بعد از آن سرعت رشد استفاده از کامپیوتر و موبایل و همچنین رشد خیره کننده ویروسها و دیگر تهدیدات دنیای دیجیتالی تقاضا برای نرم افزارهای امنیتی و ضد ویروس را چند برابر افزایش داد .

این رشد باعث شد تا بجزء چند شرکت مطرح و قدرتمند امنیتی که به کاربران سرویسها و نرم افزارهای امنیتی ارائه می دادند ، شرکتهای دیگری نیز به حوزه آنتی ویروس وارد شوند .

با ظهور شرکتهای جدید در سالهای اخیر ، رقابت سخت و نفس گیری بین آنها وجود داشته است .

این رقابت در میان شرکتهای قدرتمندتر و بزرگتر نه تنها بر سر کسب سهم بیشتری از بازار بوده ، بلکه این شرکتها سعی نمودند تا با ارائه سرویسها و محصولات جدید هم با تهدیدات جدید و پیشرفته مقابله نمایند و هم اینکه نیازهای حال و آینده کاربرانشان را پاسخگو باشند که بدیهیست این موضوع باعث افزایش سهم آنها از بازار امنیت نیز می شود .

شرکتهای تازه تاسیس و کوچکتر نیز که عمومآ فقط چند محصول ضد ویروس ارائه می دهند تلاش خود را نموده اند که سهم خود از بازار آنتی ویروس را افزایش دهند .

ولی آنچه مشخص است در بخش آنتی ویروسهای تحت شبکه هنوز شرکتها و سازمانها به چند شرکت امنیتی و معتبر خاص اعتماد دارند و از مهاجرت به محصولات دیگر شرکتها خودداری می کنند که امری بدیهیست .

در بخش آنتی ویروسهای خانگی هم تا حدی وضع به همین منوال است ، با این تفاوت که کاربرانی که جدیدآ به دنیای دیجیتالی راه یافته اند ملاکهای متفاوتی برای خرید محصولات آنتی ویروس دارند و این موضوع باعث شده بخشی از این کاربران به خرید محصولات شرکتهای کوچکتر و تازه روی بیاورند .

البته شاید بهتر باشد بگوییم که این دسته از کاربران اصلا ملاکی برای خرید محصولات آنتی ویروس ندارند و بیشتر براساس توصیه یک دوست ، فروشنده و یا قیمت اقدام به خرید آنتی ویروس می کنند .

از طرفی رشد بازار امنیت در سالهای اخیر به شکلی بوده که الارقم تاسیس شرکتهای جدید ارائه دهنده آنتی ویروس ، شرکتهای قدیمیتر و قدرتمند تر نه تنها با کاهش فروش روبرو نبوده اند ، بلکه با افزایش فروش نیز روبرو بوده اند ، ولی طبیعیست که شرکتهای آنتی ویروس جدید بخشی از کاربران جدیدی را که عمومآ نیز در کشورهای جهان سوم و توسعه نیافته می باشد را به خود جذب نموده و این مسئله باعث شده مثلا به جای اینکه شرکتهای بزرگ رشد 50 یا 100% را تجربه کنند ، هر ساله رشدی معادل 10 تا 20% را تجربه کنند .

البته همین رشد 10 یا 20% نیز کم نیست .

برای نمونه یک شرکت 2 میلیارد دلاری وقتی با 20% رشد مواجه شود رشدی معادل 400 میلیون دلار را تجربه می کند ، در حالی که یک شرکت 10 میلیون دلاری وقتی رشد 20% را تجربه کند این رقم به حدود 2 میلیون دلار می رسد که در مقابل رقم 400 میلیون دلار بسیار ناچیز است .

ولی رشد تهدیدات و افزایش انواع تهدیدات در سالهای 2008/2009/2010/2011 باعث شده تا شکل فروش محصولات آنتی ویروس خانگی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد .

در این بین شرکتهای بزرگتر و معتبرتر توانسته اند به خوبی به کاربران ثابت کنند خرید یک محصول امنیتی مجموعه ای از سرویسهاست .

- محصول با کیفیت - خدمات پشتیبانی سریع و مناسب - چت آنلاین - اطلاع رسانی سریع و به موقع - رعایت ادب و احترام هنگام ارائه پشتیبانی به کاربر - ارائه اطلاعات صحیح و درست به کاربر - استفاده از برترین تکنولوژی های امنیتی و آی تی - حفظ اطلاعات کاربران در همه مراحل خرید ، تمدید و پشتیبانی - سیاستهای صحیح فروش ، پشتیبانی و برخورد با مشتریان - اعتراف به اشتباه و سعی در جبران نمودن آن و دهها عامل دیگر باعث می شود تا یک شرکت امنیتی بتواند همواره قابل اعتماد برای کاربران باشد و مهمتر از آن مورد اعتماد بماند .

میزان دانش و آگاهی کاربران نیز نسبت به 1 یا 2 سال پیش بیشتر شده و این موضوع باعث شده تا در انتخابهای خود سختگیرانه تر و با دقت بیشتری تصمیم گیری کنند و به سادگی هر محصولی را جزء انتخابهای خود وارد نکنند .

با یک نگاه کلی به بازار در کشورهای در حال توسعه می توان نکات بسیاری را مشاهده نمود.

یک نمونه آن بازار کشور امارات می باشد .

به خوبی می توان مشاهده نمود که محصولات شرکتهایی مانند بیت دفندر و آویرا که کمی بعد از کسپرسکی وارد بازار این منطقه شده اند به دلیل فشارهای موجود در حال خروج از بازار می باشند و سعی نموده اند با ارائه 1 لایسنس اضافه و یا اضافه نمودن 1 سال لایسنس رایگان ، نظر کاربران را به خود جلب کنند .

آنتی ویروس تازه وارد آلمانی جی دیتا نیز نه تنها وضعش بهتر از شرکتهای فوق نیست ، بلکه در بسیاری از موارد بدتر است .

محصولات این شرکت که در حال حاضر از 2 موتور ویروس یاب بیت دفندر و آوست استفاده می کند ، فقط در یک فروشگاه در کل امارات قابل خرید است ( فروشگاه گلدن سیستم در Computer Plaza ) .

این شرکت محصولات این شرکت آلمانی را به صورت لایسنس 2 ساله با همان قیمت لایسنس 1 ساله ارائه می دهد ، ولی باز نتوانسته در بین کاربران و حتی در بین خرده فروشان جایی برای خود باز کند و می توان گفت پیش از ورود به بازار ، در حال خروج از آن است .

وضعیت آنتی ویروس نود32 نیز مشابه شرکتهای فوق است و با ارائه لایسنس اضافه و در برخی کشورها رایگان سعی نموده کاربرانی را به استفاده از محصولات خود ترغیب نماید .

ولی کسپرسکی شیوه دیگری برای جذب کاربران در پیش گرفته است .

این شرکت سعی نموده خود را متمایز از دیگر شرکتهای کوچک آنتی ویروس نشان دهد و بجای اینکه لایسنس رایگان به کاربران ارائه دهد ، تخفیف همکاران را افزایش داده و به ازای خرید محصولاتش ، بسته های رایگان در اختیار همکاران قرار می دهد .

برای نمونه خرده فروشی که درخواست خرید 20 بسته محصول کسپرسکی داشته باشد ، با همان قیمت 40 بسته محصول دریافت می کند .

با این شیوه سود فروشنده افزایش یافته و به دلیل سود بالاتر و تعداد بسته محصول بیشتر که در اختیار فروشنده است ، آن فروشنده سعی در فروش محصول کسپرسکی می نماید .

از طرفی به دلیل اینکه مانند دیگر شرکتها ، لایسنس اضافه در اختیار مصرف کننده قرار نگرفته است ، پرستیژ شرکت کسپرسکی نیز حفظ شده و کسپرسکی به مانند گذشته می تواند جار بزند که خیلی معتبر است و رشد زیادی داشته است .

در این روش راضی کردن کاربر به خرید محصول آنتی ویروس ( کسپرسکی ) به فروشنده واگذار شده است .

در سفری به امارات با چند فروشنده محصولات آنتی ویروس صحبتهایی داشتیم که در کنار مشاهده نوع و شکل محصولات ارائه شده در فروشگاه ها  وضعیت کلی بازار آنتی ویروس امارات که شاید بتوان آن را ویترینی از بازار منطقه دانست دستگیرمان شد .

در صحبت با یکی از فروشنده های محصولات آنتی ویروس در مرکز کامپیوتر دبی ( Computer Plaza ) که محصولات شرکتهایی مانند سایمنتک ( نورتون ) ، کسپرسکی ، بیت دفندر و آویرا و غیره را به فروش می رساند به موارد جالبی پی بردیم .

وقتی ما از این فروشنده درخواست کردیم تا یک محصول بسیار خوب و با کیفیت به ما پیشنهاد دهد و حتی خودمان اشاراتی به محصول نورتون 360 داشتیم ،  در حالی که محصول نورتون 360 شرکت سایمنتک را در سبد کالایی خود داشت ، اقدام به معرفی محصول اینترنت سکیوریتی شرکت کسپرسکی نمود ، که باعث تعجب و حیرت ما شد .

جدا از بحث کیفیت و مقایسه محصول ، با توجه به اینکه ما خودمان را متمایل به خرید محصول نورتون نشان دادیم فروشنده باید همان محصول را به ما می فروخت ، ولی فروشنده حاضر بود وقت بگذارد و ما را راضی به خرید محصول کسپرسکی نماید .

همه کاربران می دانند اصولا محصولات کسپرسکی نه از لحاظ کیفیت و نه اعتبار و نه خدمات پشتیبانی قابل مقایسه با محصولات آنتی ویروس نورتون متعلق به شرکت سایمنتک ( غول معتبر عرضه کننده آنتی ویروس ) نیستند .

این مسئله و مشاهده مواردی دیگر مانند شکل تبلیغات کسپرسکی در ماههای اخیر به خوبی نشان می دهد کاربران کمتری برای خرید آنتی ویروس به سراغ محصولات شرکتهای تازه تاسیس و کوچک می روند و ترجیح می دهند ریسک نکرده و با خرید محصولات کمپانی های بزرگ و معتبر بین المللی هم محصول با کیفیت و معتبری استفاده نمایند و هم اینکه اگر با مشکلی مواجه شدند خدمات پشتیبانی مطمئنی را دریافت نمایند .

 و یا اینکه ناگهان لایسنسهایشان بلاک نشود و کسی نیز پاسخگو نباشد .


ارائه شده توسط :

واحد تحلیل و بررسی بازار خاورمیانه و غرب آسیا دیسنا





دیسنا

خبرگزاری امنیت اطلاعات ایران

www.DISNA.ir
  • دیسنا امنیت اطلاعات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی